Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Nye Navara er her. Muskuløs,
robust og tøff. Full av toppmoderne teknologi,
kjørekomfort som i en moderne SUV – og akkurat passe macho. Ingen tvil
om at Årets Pickup vil bli mottatt med begeistring av dem som trenger en bil
som tåler det meste.
Nissan Navara er et begrep blant dem som krever mye ytelse,
kraft og fremkommelighet av sin bil. Siden Nissan produserte sin første pickup
i 1935 er det solgt over 14 millioner av denne typen i 180 land. Tolvte
generasjon Navara som nå ruller på norske vårveier er derfor en pickup som
setter ny standard for raffinement, ytelse, praktiske funksjoner og
driftskostnader, i følge produsenten.
Prisgunstig
– Dessuten er det hyggelig å
konstatere at nye Navara er prisgunstig, sier Fredrik Krabbe-Knudsen hos
Gromstad Motor.
– Lave CO2 verdier gir gunstige avgiftsutslag og det
innebærer at prisen starter på 344.700.
Nissan-salgssjefen poengterer at nye Navara har enda bedre
komfort samtidig som offroad-egenskapene, holdbarheten og lastekapasiteten er
om mulig enda bedre enn tidligere.
– Komfort og teknologi er som i en moderne SUV og
trekkraften er på spreke 3,5 tonn, sier han.
Fokus på kjøreegenskaper
Under utviklingen av nye Nissan
Navara har hovedfokuset vært bedre komfort og mer raffinement samtidig som de
anerkjente offroad-egenskapene, holdbarheten og lastekapasiteten ble
opprettholdt. Nye Nissan Navara Double Cab har ved hjelp av et helt nyutviklet
5-link springfjærbasert bakhjulsoppheng, fått personbilkarakter hva gjelder
kjøreegenskaper.
Og det uten at det går på bekostning av de anerkjente
terrengegenskapene. Modellen er også 20 kg lettere enn den forrige
bladfjærversjonen. Og nye Navara er selvfølgelig like kapabel på som utenfor
veien. Firehjulsdriften leverer solid trekkraft under røffe kjøreforhold.
Teknologi
I et segment som tradisjonelt sett har vært senere ute med å tilpasse
seg de nyeste komfort- og sikkerhetsfunksjonene, setter denne pickupen ny
standard for rimelig teknologi i bilen. Around View Monitor (AVM) og
nødbremsing (FEB) er unikt på pickup-markedet. Electronic Limited Slip
Differential (eLSD) er helt nytt på Navara, og er utviklet for å gi tryggere og mer stabil kjøring.
Andre sikkerhetsfunksjoner og praktiske egenskaper
inkluderer cruisekontroll, Hill Descent Control (HDC), Hill Start Assist (HSA),
nøkkelfri inngang, ryggekamera og parkeringssensorer.
Ledende drivstofføkonomi
Nissan Navara er designet og produsert på
Nissans anlegg i Barcelona og tilpasset det europeiske markedet. Navara King
Cab og Double Cab er designet for å levere en solid, men allikevel sportslig
stil. Nissans pasjon for dristig design, høy kvalitet og god funsksjonalitet er
også vektlagt i utviklingen av den nye modellen.
Navara 4X4 sin nye 2,3 liters dCi-motor er opptil 24 % mer
effektiv enn forrige generasjon med klasseledende drivstofføkonomi. Motoren er
tilgjengelig i to versjoner – 160 hk og
190 hk – og for første gang i dette segmentet leveres det nå en motor med twin
turbo.
Takket være forbedret drivstofforbruk vil eierne dra nytte
av lavere driftskostnader og reduserte CO2-utslipp.
Nye Nissan Navara
har fire ulike utstyrsnivåer: Visia, Acenta, N-Connecta og Tekna. Modellen
tilbyr en høy grad av standardutstyr: syv kollisjonsputer inkludert
gardinkollisjonsputer og kollisjonspute for førerens knær, elektronisk
differensialsperre og en lang rekke elektroniske hjelpefunksjoner..