Fjerde generasjon av hybrid-ikonet

Jens P Christensen, Agderposten Medier

Det er snart tyve år siden Toyota lanserte hybridmodellen Prius. I
neste uke lanseres fjerde generasjon av hybrid-ikonet. Verdens mest solgte
hybrid tar effektivitet til nye høyder. Et helt nytt hybrid-system gir de
største forbedringer siden første Prius kom i 1997. Ikke minst reduseres
utslipp og drivstoff-forbruk ytterligere.

– Det er veldig spennende å introdusere nye Prius. Den er enda
tøffere enn forrige generasjon. Interiøret et ordentlig stilig og
kjøreegenskapene er blitt enda noen hakk bedre, sier salgssjef Johan Fredrik
Grønlie, som er sikker på at nyheten vil slå godt an hos kundene.

Nye Prius oppnår den største effektivitets-forbedringen
noensinne, med et CO2-utslipp fra 70 g/km og et kombinert drivstofforbruk fra
0,30 l/mil

Det å bruke mindre drivstoff og samtidig slippe ut mindre
skadelige stoffer har alltid vært sentralt for konseptet Toyota Prius.

Med den helt nye modellen har Toyota foretatt en fullstendig
revisjon av sitt hybridsystem og samtidig kommet med en nyskapende aerodynamisk
design som tar den karakteristiske effektiviteten til nye høyder.

Forbedringer av effektivitet

Endringer i den hybride drivlinjen står sentralt i denne
prestasjonen, inkludert utvikling av 1.8-liters VVT-i bensinmotoren med
Atkinson syklus til en termisk effektivitet på verdensledende 40 prosent. Man har eksempelvis redusert friksjonen og de
mekaniske tapene, slik at en større mengde energi kan utnyttes fra hver dråpe
drivstoff.

Forøvrig har alle de viktige komponentene i hybridsystemet
blitt redesignet eller revidert for å spare vekt og forbedre effektiviteten,
inkludert transakselen, elmotoren og kraftkontroll-enheten.

Et nytt nikkel-metal hydrid (NiMH) batteri er mer kompakt,
men kan samtidig lagre mer energi, noe som gir bedre ytelse og forbedrer
plassforholdene. Batteriet er nå plassert helt og holdent under baksetet, for å
ikke stjele plass i bagasjerommet.

Den lave luftmotstanden nye Prius oppnår bidrar også sterkt
til lavere forbruk. Bilen er lavere, har mer strømlinjeformet og iøynefallende
styling, og er på samme tid mer aerodynamisk.

Bedre ytelser

Den nye Prius akselererer fra 0-100 km/t på 10.6 sekunder. Den
viktige fartsøkningen fra 80 til 120 km/t ved forbikjøring skjer på bare 8.3
sekunder og topphastigheten er 180 km/t. Ytelsene fra det nye hybridsystemet er
122 hestekrefter/90kW, og drivlinjen leverer nå kreftene på en mer
brukervennlig måte. Den nye kraftkontroll-enheten (PCU) tillater systemet å
benytte mer elektriske krefter, noe som betyr at akselerasjonen føles mer
naturlig ved at motorens turtall bygges opp gradvis når farten øker.

Allsidig brukervennlighet forbedres også betydelig. Denne
fjerde generasjonen av Prius er den første som kan dra en tilhenger og får en
hengervekt på 725 kg (uten brems).


Forbedrede kjøreegenskaper

Fokuset på bedre effektivitet er matchet med Toyotas ambisjon om
å oppnå bedre kjøreegenskaper. Den nye Prius skal være en bil som er mer
givende å kjøre. I tillegg nyter modellen fordelen av et stivere karosseri – en
60 % forbedring i forhold til dagens modell. Dette oppnås gjennom å bruke nye
sveise- og konstruksjonsteknikker og strategisk bruk av høyfast stål som er
både sterkt og lett.

Et nytt «double wishbone»” bakhjulsoppheng bidrar til bedre
håndtering og stabilitet, sammen med økt komfort for passasjerene. Den er tunet
for å bidra ytterligere til at bilen krenger mindre og opprettholder
stabiliteten, slik at bilen har gode egenskaper både på svingete veier og
motorveier.

Disse kvalitetene kombineres med forbedret tilbakemelding og
responsivitet fra gasspedalen, styringen og bremsene, noe som betydelig
forbedrer de dynamiske egenskapene i nye Prius og skaper en bil som er
morsommere å kjøre.