BMW med ladbar prisbombe

Jens P Christensen, Agderposten Medier

Ladbare hybrider er i skuddet. Nye BMW
225xe Active Tourer er allerede omtalt som en av årets hotteste
bilnyheter. Den ladbare flerbruksbilen er dessuten en avgiftsvinner. Prisbomben
med firehjulsdrift og automatgir er faktisk nærmere 200.000 kroner billigere
enn den «vanlige» 2-serie Active Tourer med tilsvarende utstyr! Ikke rart salgssjef Glenn
Taraldsen venter stor interesse for nyheten.

– Dette er en premium kompakt flerbruksbil som er midt i blinken
for nordmenn. Litt høyere, store dører, grei plass til fem voksne og virkelig
spennende teknologi, sier Taraldsen.

– At nyheten også er en avgiftsvinner er selvsagt et stort
pluss. Dessuten er den knallsprek med 224 hk, sier han.

Elektrisk firehjulstrekk

Nye BMW 225xe har en annen type firehjulsdrift enn standard
xDrive. Det er elmotoren som gir drift bak og bensinmotoren som gjør jobben der
fremme. Det betyr at avhengig av typen bruk kan man ha bakhjulsdrift – kjøring
kun på strøm, forhjulsdrift (bensinmotoren alene), eller drift på alle fire når
begge motorene jobber sammen.

BMW lover 41 kilometer full-elektrisk rekkevidde.

Forbruket er ellers oppgitt til 0,2 liter per mil og med et
CO2-utslipp på 46 gram per kilometer fra
en bil som skal klare 0-100 kilometer i timen på 6,7 sekunder.

4×4 og automat

Bilens attraktiv kombinasjon av teknologi, plass og gunstig pris
gjør BMW Norge svært optimistiske. 500 biler var forhåndsbestilt før
lanseringen .

Med elektrisk firehjulsdrift, 400 liter bagasjeplass og
automatgir som standard regner importøren med at dette kan bli en av BMWs mest
solgte modeller i 2016. Det skyldes ikke minst prisen. Den ladbare
flerbruksbilen koster fra 358.600 kroner, med elektrisk firehjulstrekk og
automatgir.

224 hester

BMW 225xe er en 2-serie Active Tourer med såkalt eDrive. Det
er det BMW kaller sine helt eller delvis elektrifiserte drivlinjer. BMW eDrive
ble først lansert i BMW i8 og i3. BMW vil tilby en ladbar hybridmodell i alle
de største segmentene i 2016.

Drivlinjen er en 1,5 liter 3-sylindret bensinmotor med BMW
Twinpower turboteknologi på 136 hestkrefter kombinert med en elmotor på 88
hester.

Tilsammen blir dette BMWs eDrive ladbare hybridsystem, som
samlet yter 224 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er sterke 385 newtonmeter.

0,2 på mila

Forbruket er ellers oppgitt til 0,2 liter per mil og med et
CO2-utslipp på 46 gram per kilometer.

Og det fra en bil
som skal klare 0-100 kilometer i timen på 6,7 sekunder.

Avansert utstyr

Standardutstyrslisten inneholder blant annet firehjulsdrift,
automatisk klimaanlegg, automatgir, 17-tommers lettmeltallfelger, DAB+,
multifunksjonsratt, parkeringsassistent bak, cruisekontroll med bremsefunksjon,
og den automatiske nødanrops-tjenesten e-call.

Via appen på mobilen eller nettbrettet, kan man også sjekke
batteriets ladestatus og bilens rekkevidde, samt få opp kart med søkefunksjon,
for eksempel etter ladestasjoner.