Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Det nye flaggskipet er Kias
viktigste nyhet på seks år og interessen for nye Sportage er upåklagelig. Ny
sprek design og en rekke avanserte utstyrsnyheter vil pirre nordmenns
kjøpelyst. Dessuten beholder Kia sin unike 7 års nybilgaranti.
– Sportage er vår bestselger. Bilen er som skapt for norske
forhold. Derfor har vi store forventninger til fjerde generasjon. Og den store
interessen og begeistringen som vises tyder absolutt på at dette blir en ny
fulltreffer, sier salgssjef Arne Nilsen hos Bertel O. Steen Agder, omgitt av
spørrelystne og åpenbart fornøyde under under premiéren i Arendal.
Kias nye folke-SUV er en virkelig spennende nyhet. Sportage
leveres med 2- eller 4-hjulstrekk og utstyrsmenyen er upåklagelig med bl.a.
automatisk nødbremsesystem, filskiftevarsler, blindsonevarsler, trådløs
mobillader, automatisk baklukeåpner, oppvarmede seter foran og bak, ventilerte
forseter og bi-zenon hovedlys med dynamiske kurvelys.
Nye og oppgraderte motorer og gearkasser gir økt
effektivitet, høyere ytelse og bedre kjøreegenskaper.
Dristig design
Den nye designen signaliserer kraft og smidighet, og mest
endring er det i fronten. Lyktene er ikke lengre integrert med grillen, men
løftet bakover for et mer definert panser. Kias gjenkjennelige grill, som har
fått navnet «tigernesen», er lavere og bredere, og gir mer volum så bilen ser
kraftigere ut – til tross for at bredden ikke er endret fra foregående modell.
Nye Sportage beholder sin gjenkjennelige profil, men lengden
har økt med 40 mm (til 4,480 mm) og akselavstanden med 30 mm. Mer markante
hjulbuer og skarpere linjer gir et mer dynamisk, muskuløst utseende.
Moderne interiør
Interiøret i Sportage er vesentlig endret, et førerorientert
miljø med en enkel og moderne design. Materialkvaliteten er høyere, og det er
større innslag av myke materialer, stoff, skinn og stiknings-sømmer som gir et
luksuriøst utseende.
Dashbordet er delt inn i to soner; en «visnings-sone» som
gir nyttig informasjon via instrumentpanel og en 7.0- eller 8.0” skjerm i
senter, samt en «kontroll-sone» som er ergonomisk utformet med alle funksjoner
godt synlige under kjøring.
Bedre plass og forbedret komfort
Økte mål både utvendig og innvendig gjør dette til den mest
praktiske Sportage noensinne. Kupéen er romsligere, og i tillegg til bedre
plass kan fører og passasjerer nyte godt av flere forbedringer: setene er
redesignet, og kan leveres med både varme og ventilasjon foran.
Elektrisk justerbart fører- og passasjersete foran øker
sittekomfort, og stivere seterammer minsker vibrasjon. Setevekten er redusert
med 2,5 kg per sete.
Fjerde generasjon Sportage er designet for å møte de
tøffeste krav når det gjelder kollisjonstester. Utstrakt bruk av høyfast stål
gir sterkere karosseri, og er benyttet for å styrke A-B og C-stolpene,
takkonstruksjonen og hjulbuer.
Nøkkelen til økt komfort er tiltak gjort for å redusere støy
og vibrasjon. Karosseri og felger er stivere enn på foregående modell, og
setene har fått ny design. Kjørekomfort, stabilitet og respons er også
forbedret. Oppgradert fjæring, kombinert med 40 mm lengre akselavstand, gjør at
bilen takler dårlige veiforhold, og gir mer kjøreglede med økt respons og
redusert understyring.
Motorer og gearkasser
Mange av motorene er videreført i nye Sportage, men er
oppgradert for bedre effektivitet, NVH og ytelser. En ny 1.6-litre T-GDI (turbo
gasoline direct injection) er tilgjengelig for første gang i Sportage, og
benyttes eksklusivt for GT Line versjonen.
Kias nye 7-trinns automatgearkasse gir raskere gearskift og
håndterer høyere dreiemoment.