Jens P. Christensen,
Agderposten Medier
LEAF skapte elbil-revolusjonen og startet det elektriske eventyret på norske
veier. Nå lanserer Nissan en ny
LEAF-utgave med 30 kWh batteripakke og
rekkevidde på opptil 250 kilometer.
– Det er spennende at
Nissan oppdaterer suksessbilen for å gi enda bedre ytelser, flere praktiske
funksjoner og enda mer positiv kjøreopplevelse.
Det sier salgssjef Fredrik Krabbe-Knudsen, mannen som har
vært midt i LEAF-boomen siden starten. På nært hold har han opplevd hvordan
skepsis er snudd til begeistring og hvordan den smittsomme elbil-feberen er
blitt en særnorsk epidemi.
– LEAF-suksessen har vært en spennende opplevelse, og det er
ekstra hyggelig å konstatere at de første
LEAF-kundene nå etter hvert kjøper ny LEAF, sier han.
Arendal-Oslo på én lading
Eksteriørmesseig er det ikke mye nytt på nye LEAF. Men økt
batterikapasitet betyr større rekkevidde.
Det gjør elbilen attraktiv for enda flere kundegrupper og
blir et reelt alternativ til biler med forbrenningsmotor.
– At man nå i prinsippet kan kjøre Arendal – Oslo på én
lading er naturligvis en viktig milepæl. Samtidig ser vi at mange fremdeles
velger 24 KWh-modellen fordi de opplever at rekkevidden holder i massevis til
deres daglige bilkjøring, sier han.
Åtte års batterigaranti
LEAFs sitt nye batteri på
30 kWh gir lengre rekkevidde uten at det går på bekostning av romsligheten.
Batteripakken er tilgjengelig i utstyrsversjonene Acenta og Tekna.
Bilen har nøyaktig de samme utvendige dimensjonene som den
eksisterende 24 kWh modellen, og veier bare 21 kg mer.
Nøkkelen til den økte ytelsen på det nye batteriet er
oppdatert innvendig design og batterikjemi. Innføringen av en høykapasitets
katode forbedrer ytelsen, mens endringen i celleoppsettet også bidrar til
forbedringen. Nissan øker garantien for batterikapasitet for det nye 30 kWh
batteriet til 8 år / 160 000 km.
Enkelt og problemfritt
Ladingen av LEAFs nye 30 kWh batteri er like enkelt og
problemfritt som tidigere. Akkurat som med den nåværende LEAF-modellen kan
kunder lade bilen hjemmefra, med offentlige ladere eller fra
hurtigladenettverket (3-faset, 400 V) som er i rask utvikling i Norge og
Europa, og er det beste ladenettverket tilgjengelig per i dag.
Det tar ca. 30 minutter å lade Nissan LEAF med 30 kWh
batteri fra 0 – 80 % med en hurtiglader, nøyaktig den samme tiden som for et 24
kWh batteri for å oppnå samme ladenivå.
Enda bedre kontroll
En av LEAFs mest
anerkjente og nyttigste funksjoner er muligheten eieren har til å samhandle og
fjernstyre via NissanConnect for elbiler.
Fra kontroll av ladestatus til forvarming av kupeen på kalde
vinterdager, har eiere over hele verden benyttet denne avanserte telematikken
via sin smarttelefon for å gjøre livet enda enklere.
NissanConnect for elbiler gir ikke bare bedre komfort, men
forbedrer også rekkevidden takket være muligheten til å forvarme eller avkjøle
kupeen uten bruk av batterienergi.
Betydelig oppgradering
Nissan LEAF med 30 kWh batteriet lanserer en betydelig
oppdatering av denne teknologien med et nytt NissanConnect system for elbiler
som erstatter det tidligere Carwings-oppsettet. Det oppdaterte systemet
beholder de nyttige elementene fra det opprinnelige systemet, men har i tillegg
en mye enklere aktiveringsprosess og et nytt design.
En av de mange fordelene med NissanConnect systemet, er at
føreren lett kan søke opp tilgjengelige ladestasjoner og hvilke som er i
bruk eller er opptatte.
Den nye generasjonen NissanConnect gir sømløs integrering,
et helt nytt navigasjonssystem og varsling om vedlikehold.