Jens P. Christensen,
Agderposten Medier
Porsche 911 er verdens mest solgte sportsbil, et
unikt ikon i den ville, vakre vrimmelen av luksusbiler. I over 50 år har den
henrykket generasjoner. Tro mot umiskjennelig
design , men alltid i frontlinjen teknologisk og kvalitetsmessig. Nå
høres gromlyden fra nyeste generasjon 911 på norsk vinterføre. Fremtiden
er her. Klassisk vakker og potent, med
mer kraft, høyere ytelser, mer sofistikert utstyr – og enda mer kjøreglede.
Salget av luksusbiler går så det griner i Norge. 2016 tegner til
å bli et nytt rekordår for biler i millionklassen, takket være en skikkelig
boost fra de blåblå. Endringene i avgiftsystemet har senket prisen på over hundre
tusen kroner for mange attraktive modeller.
Derfor er lanseringen av Porsche 911Carrera, eller 991.2 som
er den korrekte betegnelsen, perfekt timet. Det synes også salgssjef Tommy
Espedal ved Porsche Center Sør.
Stor entusiasme
– Det er en fantastisk bil, og det er moro å konstatere
entusiasmen den skaper – både blant trofaste Porsche-kunder og andre med
utpreget sans for spesielle biler.
– Det er folk som vet hva de vil ha, og etter to gode år
synes jeg vi har grunn til å se optimistisk på 2016, sier han.
Avansert kjøremaskin
Nye Porsche 911 har fått nye motorer som skal gi mer
effektivitet og ytelse, men også lavere forbruk og redusert utslipp.
For første gang utstyres 911 med seks sylindret, 3 liters
twinturbo motor som yter 420 hk. Det er 20 hester mer enn forgjengeren, men
turboladeteknologien sørget for 12 prosent lavere forbruk.
Med Porsche Doppelkopplung (PDK) automatgir gjør Carrera S null til hundre på
3,9 sekunder. Det er første gang carrera bryter 4 sekunders grensen.
Firehjulsstyring
Bakhjulsstyring er et av mange sofistikerte hjelpesystemer i
911. Det er for første gang tilgjengelig som ekstrautstyr på Carrera S.
Bakhjulene svinger litt motsatt, noe som gjør bilen mer stabil og reduserer
svingradiusen under bykjøring.
Det er ventet at coupéutgaven Carrera 4S, med firehjulstrekk
og automatgir, vil bli den mest populære modellen i Norge. Med litt ekstra utstyr, som man jo bare MÅ
ha, vil prisen nærme seg to millioner.
Spekket med teknologi
Sportsbil-ikonet er naturligvis spekket med avansert
teknologi. Det nye infotainment-systemet
(PSM) med avansert syv tommers touchscreen, er like enkelt å operere som en
vanlig smarttelefon og gir bl.a. føreren trafikkinformasjon i real time, Google
Earth og Street View.
Adresser kan skrives med fingertuppen direkte på skjermen og
telefonen med apper kobles enkelt til systemet.
– I det hele tatt har nye Porsche 911 mange spennende og
avanserte elementer, sier Tommy Espedal, som bekrefter at nye 911 kan leveres i
så vel coupé- som targa- og
cabriolet-utgave.