Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Mitsubishi Outlander er i skuddet. Faktisk var det bare urokkelige Golf som
solgte bedre enn den populære SUV’en i Aust-Agder i fjor.
– Veldig gøy, men i grunnen ikke spesielt overraskende.
Outlander er en stor, velutstyrt famiiebil som har slått veldig godt an som
ladbar hybrid med firehjulstrekk, sier daglig leder Jarl Helge Venemyr hos
Auto-Car.
Han forteller at 7 av 10 kunder som kjøpte Outlander i fjor
valgte PHEV-utgaven.
– Dessuten er
Outlander svært prisgunstig. Bruker man den ladbare hybriden fornuftig er den
usedvanlig billig i drift. Outlander har også svært høy annenhåndsverdi.
Ladbare hybrider i skuddet
– Vi får veldig positive tilbakemeldinger fra fornøyde
Outlander-kunder, sier han
Salget av ladbare hybrider
tok helt av i fjor, og Mitsubishi
Outlander PHEV var på Norgestoppen gjennom hele året. Modellen var verdens første ladbare hybrid
SUV da den ble lansert tidlig i 2014, og selv om den har fått mange
konkurrenter etter hvert beholder den plassen på pallen.
Jarl Helge Venemyr og hans kollega Bjørn Øyvind Hoff
forteller om mange spørsmål fra kundene om teknologien.
– Vi slår enkelt fast at en ladbare hybrid er akkurat like
enkel å kjøre som en «vanlig» bil. Systemet er helt idiotsikkert, og er du
rimelig påpasselig med å lade, er du sikret veldig billig bilbruk. Å fullade
batteriet koster ikke mer enn en tier. Alt du trenger er en vanlig 10A
stikkontakt, og det har jo alle, sier Hoff.
202 HK tilgjengelig
Rekkevidde med ren elektrisk fremdrift er opptil fem mil. De
færreste kjører mer enn det til jobben.
Outlander PHEV driver primært bilen frem elektrisk som en
elbil ved hjelp av et stort lithium-ion batteri på 12kWh. Strømmen i batteriet
driver en elmotor foran og en elmotor bak, dermed har du firehjulsdrift.
Bilen går over til å være seriehybrid når bensinmotoren
starter for å lade opp batteriet. Ved behov for mer kraft kan bensinmotoren
også drive hjulene foran direkte i tillegg til at elmotorene kjører, da er
Outlander PHEV såkalt parallellhybrid. Vekslingen mellom elmotorer foran og bak
og bensinmotoren går helt sømløst.
Og du har alltid like mye krefter til disposjon, men 202 HK
tilgjengelig hele tiden.
Enda lavere forbruk
Outlander PHEV gir muligheten til å kjøre svært
drivstoffeffektivt. Den nyeste utgaven har et forbruk ved blandet kjøring (EU
norm) på 0,18 liter pr mil, og et CO2-utslipp på kun 42 g/km er lavt i en
firehjulsdrevet, stor familiebil.
Mitsubishi Motors har dessuten økt garantien på
batteripakken til 8 år/ 160.000 km. og underbygger holdbarheten og
driftssikkerheten til kraftkilden i bilen.
Super All-wheel control
Overføring av kraft til hjulene styres elektronisk via to
elmotorer, elmotor til forhjulene og en til bakhjulene.
Hvert hjul kan gis kraft og kontrolleres individuelt, og det
betyr at man har god stabilitet og fremkommelighet for eksempel gjennom en
sving på glatt veibane. Det er samme
system som på Mitsubishis rallybiler.
Normalt går bilen med 60:40 kraftfordeling, henholdsvis
foran og bak. Ved behov for økt kontroll på vanskelig føre, kan man aktivere
4WD Lock-bryteren mellom forsetene og få 50:50 kraftfordeling foran og bak.
Nytt godt Outlander-år
– Outlander kommer i tre varianter, alle godt utstyrt og med god
plass både til passasjer og bagasje. Dessuten opererer bilen med 1,5 tonns tilhengervekt. Når prisen også er svært gunstig, satser vi
naturligvis på et nytt godt
Mitsubishi-år, sier Jarl Helge Venemyr.
—