Helmaks storbil på alle fire

Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Helmaks start på nytt
bilår i snøføyka! Nye Ford S-MAX er en
stor familiebil med masse plass, syv seter, fleksible og smarte løsninger,
masse avansert teknologi
– og superkombinasjonen firehjulsdrift og automatgir.

– Absolutt en bil som har alt og helt perfekt for dem som har
behov for mye plass, sier Dagfinn Noddeland hos Arendal Auto. Han kunne ikke
fått en bedre start på 2016 enn en sekser til S-MAX i Norges største avis.

Nye S-MAX er et bevis på at en fleksibel familiebil også kan
være elegant, teknologisk avansert og med mye kjøreglede. En innovativ
flerbruksbil med muligheter for syv seter og med mer enn 20 teknologiske
nyvinninger, inklusiv blendingsfrie frontlykter og Fords adaptive styring.

På alle fire
– Vi er veldig fornøyde med at vi nå kan tilby S-MAX med iAWD,
Fords firehjulsdriftsystem. Og jeg er rimelig sikker på at mange kunder vil
velge kombinasjonen firehjulsdrift og automatgir, sier Noddeland, som
naturligvis synes det er helt perfekt at S-MAX premiéren skjer i real norsk
snøføyke. Snakk om ideell timing!

Perfekt familiebil

– S-MAX er en perfekt familiebil. Den byr på masse plass med syv
separate seter. I annen seterad er det beregnet plass til tre barneseter med
isofix. Bilen kan selvsagt leveres med både firehjuls- og forhjulsdrift og en rekke utstyrsnivåer.

– Prisen er svært gunstig og kunden har mange valgmuligheter
både når det gjelder motorer og utstyr. Velger man det høyeste utstyrsnivået Titanium, får man
bl.a. 17’’ aluminiumsfelger, DAB+ radio/CD med SYNC 2 (8’’ skjerm), 10.1’’
instrumentdisplay i farger, lyddempende vinduer på fører- og passasjersiden,
Filskifteassistanse med filskiftevarsler, føreroppmerksomhetsovervåkning,
automatisk nær- og fjernlys og LED kjørelys.

Kombinasjonen av Titanium og iAWD vil i tillegg ha som
standard Adaptiv Cruisekontroll.

Motorvalg

De oppdaterte TDCi-motorene man kan velge på henholdsvis 120,
150 og 180 HK har et beskjedent drivstofforbruk. De to kraftigste
dieselmotorene tilbys med 6-trinns PowerShift automatgirkasse og er
tilgjengelig med iAWD for overføring av effekt fra forhjul til alle fire hjul
for optimalt veigrep og kjøreegenskaper.

– Jeg tror mange av våre kunder vil velge firehjulsdrift og
automatgir, men nye S-MAX fungerer ypperlig også med forhjulsdrift og manuelt gir, sier Noddeland, som gleder seg
til å vise kundene all den avanserte teknologien som er tilgjengelig.

Mest avanserte Ford

I følge Ford er S-MAX den
mest avanserte modellen som bilgiganten noensinne har lansert. Og kundene kan
virkelig velge og vrake i ny teknologi. Bare lyst og behov (og kanskje
lommeboka?) setter grenser.

S-MAX er den første bilen på verdensbasis som kan leveres
med Intelligent Hastighetsbegrenser, en ny teknologi
som avfotograferer trafikkskilt og justerer farten slik at sjåføren holder seg
innenfor gjeldende fartsgrense.

Antikollisjonsassistent med
fotgjengeroppdagelse for å unngå personer i veibanen er en annen nyvinning.
Systemet kobler automatisk inn bremsene dersom sjåfør ikke reagerer på
advarselen.

Blendingsfrie fjernlys

Blendingsfrie frontlykter er
frontlykter som ikke blender andre trafikanter og sørger for optimal belysning.
Teknologien virker sammen med Ford Dynamiske LED frontlykter med adaptiv
frontlyssystem, som kan stille inn fjernlysstrålen i syv forskjellige vinkler
og lysstyrker avhengig av hastighet, dagslys, rattvinkel og avstand til andre
kjøretøy.

Parkeringsassistent med
funksjonalitet for vinkelrett parkering og automatisk lukeparkering uten at
sjåføren behøver å røre rattet er et annet eksempel for elektronisk assistanse.

Utkjøringsassistanse hjelper
sjåføren til å forlate en lukeparkering.

Varsling av kryssende trafikk
advarer sjåføren dersom det er fare for at en bil krysser bak egen bil ved
utkjøring fra en parkeringsplass

En ny generasjon styreteknologi, Ford
Adaptiv styring,
gjør det
lettere å manøvrere i lave hastigheter og i trange gater, samtidig som det gir
en mer presis og intuitiv opplevelse i høye hastigheter. Systemet justerer
kontinuerlig forholdet mellom ratt og drivhjul i følgende situasjoner:

Karosseristrukturen på nye S-MAX er 3% sterkere enn utgående
modell og bruker hydroformet høystyrkestål i A stolper, B-stolper og takskinner
og forbedret beskyttelse ved sammenstøt fra siden, samtidig som vekten er
redusert.