– Perfekt for norske kjøreforhold

Jens P. Christensen, Agderposten Medier

Snakk om perfekt timing! Volkswagen lanserer nye Passat Alltrack på
adventsglatte veier – med flere måneders
krevende kjøreforhold i sikte.

– Dette er virkelig en
bil for norske forhold, en velutstyrt, flott stasjonsvogn med høyere
bakkeklaring og den uslåelige kombinasjonen av firehjulstrekk og automatgir,
mener VW-salgssjef Lars Gommerud, som allerede kan melde om stor interesse for
Passat’en med offroadgener.

Nye Passat Alltrack
er basert på Passat stasjonsvogn med 4MOTION, Volkswagens 4X4 system. I tillegg
til høyere bakkeklaring har Alltrack spesielle styling- og offroad-detaljer.

– Man sitter høyere,
men ikke så høyt som i en SUV. I det hele tatt er Alltrack en bil som forener
de beste elementene fra stasjonsvogn og SUV, sier Gommerud.

– Ikke minst med den
attraktive kombinasjonen av 4MOTION og DSG.

Liten prisforskjell

Nye Passat Alltrack er også bygget på den såkalte
MQB-plattformen. Kundene kan velge mellom tre motoralternativer, nemlig 2,0 liter 150 hk TDI 4MOTION manuell,

2,0 liter 190 hk TDI
4MOTION DSG (automat) og 2,0 liter 240
hk TDI 4MOTION DSG.

Prisene på den nye Passat Alltrack er kun 10.000 – 13.000 kroner høyere enn på Passat
stasjonsvogn Highline med tilsvarende motor. I følge importøren er dette
tidenes laveste tillegg for en Alltrack-variant.

Høyt utstyrsnivå

Standardutstyret i Passat Alltrack er oppgradert til
Highline-nivå, og den nye Alltrack er derfor en svært velutstyrt bil. Av
standardutstyr kan nevnes speilhus i reflekssølv, sorte skjermbredere og sorte
kanalskjørt med detaljer i matt krom.

Alltrack har en
særegen støtfanger foran og bak med detaljer i sort/matt krom. Grillen er også
spesiell for Passat Alltrack med bikubemønster og Alltrack-emblem, og bilen
kommer med egne Alltrack-logoer på forskjermene og på bakluken.

Offroad-program

18 toms lettmetallfelger og LED-high lys, med LED på
nær-/fjern-/park-/tåkelys og LED baklys er standard.

Innvendig har Passat Alltrack komfortseter i stoff, særegen
innvendig dekor i instrumentpanel, midtkonsoll og i dørene, samt
aluminiumspedaler.

Passat Alltrack kommer også som standard med et
kjøreprofilprogram med Off-Road-program og nedstigningsassistent.

Nyttige innovasjoner

Passat Alltrack har naturligvis de samme praktiske innovasjonene vi kjenner fra nye Passat. App-Connect med speiling av smarttelefonen i
bilens display er standard. DAB+ er også standard.

Av ekstrautstyr kan Passat Alltrack leveres med Discover
Media navigasjon eller Discover Pro med 8» skjerm, Google Earth og Google
Street View integrasjon. Med Google Earth er kartene basert på satellittbilder
som gjør det svært enkelt å orientere seg. Dessuten vil nok mange satse på t
Tilhengerassistenten, som i sammenheng med Park Assist og Rear View, vil hjelpe
føreren med å rygge med tilhenger kun ved hjelp av knappen til
speiljusteringen.

Ny sikkerhetsstandard

Med den nye Volkswagen Passat ble bilen enda sikrere og
Volkswagen satte en ny standard for sikkerhet i Passat-klassen. ACC adaptiv
cruise control med Front Assist og City Nødbrems er standard på alle nye
Passat.

Pre Crash er et system der bilen vil kunne forutse en
kritisk situasjon og respondere med å stramme setebeltene samt lukke vinduene
dersom disse er åpne, men lar også vinduene ha en liten åpning for å slippe ut
lufttrykket forårsaket av airbagutløsning.

I tillegg vil systemet sette bilens bremsesystem i beredskap
for å kunne minimere utfallet dersom en ulykke skulle være uunngåelig. Dette
systemet er også standard på alle Passat. I Norge blir også Passat levert som
standard med sideairbags også for baksetepassasjerene med automatiske
beltestrammere.