Jens P Christensen, Agderposten
Medier
LEAF utløste den elektriske
revolusjonen på norske veier. Nå feirer nullutslippsbilen fem suksessrike, banebrytende år.
Elbil-salget har tatt helt av.
Rekkeviddeangsten er kurert. –
Dette er veldig gøy. Jeg er stolt av å selge et produkt som alle er
fornøyd med, sier Nissan-salgssjef Fredrik Krabbe-Knudsen.
Nissan LEAF var ikke den første elbilen på markedet, men det var
LEAF som for alvor satte fart i salget.
Etter at nølende, skeptiske nordmenn fikk øynene opp for elbilens
fortrinn, har salget tatt helt av. Bare i november i år ble
det registrert 2700 personbiler med
nullutslipp i Norge. Konkurransen øker, men LEAF står fortsatt sterkt.
Fredrik Krabbe-Knudsen er elbil-pionér og fryder seg over
utviklingen, ikke minst når det gjelder folks holdning til elbiler.
– Gromstad Motor begynte å selge LEAF i 2012 og første året
solgte vi 12 biler. Allerede i 2013 solgte vi 47 og siden har salget holdt seg
gledelig høyt. Vi har per i dag solgt 200 elbiler, sier han. Over 30 prosent av
det totale Nissan-salget er nå elbiler. I tillegg til LEAF begynner også
Nissans elektriske varebiler å bli populære.
Rekkeviddeangsten borte
– De første som kjøpte LEAF var stort sett pendlere som så de
store økonomiske fordelene ved å velge en ny elbil fremfor en brukt dieselbil
som nummer to bil i husholdningen. De kjøpte fordelene, rett og slett. Etter
hvert har holdningen endret seg. Nummer to bilen er blitt nummer én bilen og
mye mer enn en grei og billig pendlerbil, sier han.
– Dessuten er rekkeviddeangsten helt borte. Det var stort fokus på rekkevidde og lading i
starten. Nå har skeptikerne for lengst innsett at rekkevidden ikke er noe
hinder.
– Hvor mange kjører mer enn 14 mil om dagen, spør han
retorisk. Og legger til:
– Ingen har hittil byttet inn en LEAF fordi den ikke går
langt nok.
Alle fornøyde
Krabbe-Knudsen kan stolt
bekrefte at LEAF-eierne er en svært fornøyd kundegruppe.
– Alle er fornøyde. Det har vært helt minimalt med feil på
bilene, og det beste beviset på kundenes tilfredshet er at over 90 prosent svarer at de har
anbefalt andre å kjøpe LEAF.
– De fleste som kjøpte elbilen for tre år siden gjorde
det nok av økonomiske grunner. Ingen
drivstoffutgifter, null bomavgifter og
andre avgiftsfordeler. Nå velger kundene LEAF på grunn av trygghet. Dette er en
bil som er trygg å kjøre, trygg å eie.
Den har alle de økonomiske og miljømessige plussidene i tillegg,.
– Uansett hva myndighetene finner på i tiden fremover, vil det
være lønnsomt og trygt å eie en elbil, sier salgssjefen.
Ny modell
Over nyttår lanseres den nye utgaven av LEAF, med enda større
rekkevidde. Batteriet er forbedret ved
bruk av ny innvendig design og kjemi. Bruk av karbon, nitrogen og mangan med
elektrodene skal gi bedre ytelse sammen med en endring av cellesammensetningen.
Kapasiteten er økt til 30 kWh – og dermed øker bilens rekkevidde til 25 mil.
– Det er ganske interessant at flere av dem som har bestilt
den nye utgaven synes det er nok med 24 kWh, sier Krabbe-Knudsen. Han tar det
som nok et bevis på at rekkeviddeangsten er kurert.
En suksesshistorie
Nissan LEAF løftet elbilmarkedet betraktelig da den kom på
markedet for fem år siden. Siden den gang har den fortsatt å øke i salg for
hvert år som har gått og passerer snart 200.000 solgte enheter. Ingen annen
bilprodusent har solgt så mange elbiler eller deres kunder kjørt så mange
utslippsfrie kilometre. Faktisk har Nissan LEAF-eiere nettopp passert to
millioner kjørte kilometer, noes om tilsvarer 2600 turer fra Jorden til månen.
Dette tilsvarer at man har unngått utslipp av 328.482 tonn CO2.
200.000 LEAF
Nissan vil levere LEAF nummer 200 000 i januar og er verdens
mest kjøpte elbil. 90 % av LEAF-kundene finnes i USA, Japan og Europa, med USA
i front med mer enn 90 000 kjøpte LEAF, etterfulgt av Japan (50 000) og Europa
(40 000).
Siden første Nissan LEAF rullet av samlebåndet har den fått
92 ulike priser og utmerkelser, inkludert Årets Bil både i Japan og Europa, og
ikke minst ble den tildelt den meget prestisjefylte prisen World Car of the
Year.
Nissans historie med elektriske biler går 68 år tilbake i
tid da febrikken lanserte Tama Electric
Vehicle. Nissan har konsentrert seg om forskning og utvikling av elbilbatterier
i eget hus og egen utviklingsavdeling, fra zink og nikkelhybrid til
lithium-ion. Selskapet lanserte verdens første lithium-ion batteri i en elbil i
1996 med Prairie Joy. Kunnskapen og erfaringen opparbeidet gjennom årene ga
Nissan en stor fordel, og resulterte i den første masseproduserte elbilen med
lanseringen av Nissan LEAF.
Nissan har investert
mer enn 500 milliarder japanske yen i elbilprosjektet, og har sterke ambisjoner
om å bidra til ytterlige etterspørsel etter rene, effektive og rimelige
elbiler.