Ny Audi A4 – ren fornøyelse

Jens P. Christensen,
Agderposten Medier

Nye A4 er større, mer
sportslig, har mer plass og enda mer eleganse – men er umiskjennelig Audi. Det
er ingen risikosport å garantere ny salgssuksess for det tyske trumfkortet.

Form møter funksjon gjennom
evolusjon. Slik lyder Audis suksessoppskrift, ispedd estetisk design og unik
teknologi. Derfor er nye A4 spekket med innovative løsninger i beste
premiumtradisjon.

– Vi har allerede solgt fem biler før premiéren og vi gleder
oss over at vi for første gang i A4-historien kan tilby både limousine og
stasjonsvogn fra dag én, sier salgssjef Kai Sillerud hos Gromstad Auto, som med
hånden på hjertet kan garantere kundene en super opplevelse bak rattet i den
nye generasjon A4.

Sammen med kollega Jørn Tunsberg har han nemlig testet bilen
grundig i trange München-gater, i fri fart på Autobahn og på landsbygda i
Tyrol.

Ren fornøyelse

– En ren og skjær fornøyelse, konstaterer han. – Den innovative
Audi virtual cockpit er en flott opplevelse. Og de nyeste
førerassistansesystemene imponerer, ikke minst den nye adaptive cruise
controlen med egen køkjøring-assistent.

– I det hele tatt er kombinasjonen av teknikk, sport og komfort i nye A4 helt
suveren, sier han.

Tradisjonen tro er ikke alle endringene spesielt tydelige.
Audi er Audi. Det tydeligste
kjennetegnet på de nye A4-modellene er smale og avlange lykter og
fremtredende horisontale linjer. De nye frontlyktene har også de skarpe
linjene. Xenon plus med LED-kjørelys er
standard og de nye A4-modellene kan leveres med LED-hovedlys eller Matrix
LED-lysteknologi.

Større og lettere

Nye Audi A4 er blitt litt lengre og bredere, samtidig som
akselavstanden er økt. De økte dimensjonene kommer også den innvendige plassen
til gode. Blant annet har høyden ved forsetene har økt med 2,4 cm og benplassen
i baksetet økt med 2,3 cm. Bagasjerommet i nye Audi A4 Avant rommer nå 505
liter, 15 liter mer enn forrige generasjon.

Legges baksetene ned øker volumet til 1.510 liter.

Til tross for de økte målene, veier nye Audi A4 opp til 120
kg mindre enn sin forgjenger. Utstrakt bruk av aluminium og andre
lettvekstmaterialer sørger for både lavere vekt og økt sikkerhet.

Interiøret i de nye Audi A4-modellene er stilrent og
oversiktlig med tydelige horisontale linjer, i stor grad som i nye Audi Q7.
Plasseringen av MMI-skjermen på dashbordet er
helt ny. Skjermen er kun 13 mm tykk og minner om en lesebrett i
designen. I standardversjon måler skjermen 5 tommer, ved valg av Audi MMI
navigasjon plus øker størrelsen til 7 tommer. Det nye MMI-operativsystemet er i
stor grad også hentet fra nye Audi Q7.

Betjeningen av de ulike infotainment-menyene kan styres både
fra betjeningselementet i midtkonsollen og
multifunksjonsrattet.

Virtual cockpit

De nye Audi A4-modellene kan også leveres med Virtual Cockpit,
et heldigitalt instrumentpanel med ulike visningsmodus. Audi connect sørger for
flere nye online-tjenester, eksempelvis kan man som tilvalg fjernstyre
kupevarmeren via en smarttelefon. Apple Car Play og Google Android Auto vil bli
tilgjengelig og sørge for sømløs integrering av en rekke app‘er og tjenester
direkte fra eierens smarttelefon.

En rekke nye førerassistansesystemer blir tilgjengelig i de
nye Audi A4-modellene. Også her er mye av teknikken er hentet direkte fra nye
Audi Q7, som for eksempel den nye adaptive cruise controlen med egen
køkjøring-assistent. I hastigheter opp til 65 km/t vil systemene i bilen selv
sørge for styringen når veioppmerkingen og trafikken tillater det. Head-up
display med integrering av en rekke funksjoner er også tilgjengelig.

Syv motoralternativer

Nye A4 tilbys først med
syv motoralternativer, tre TFSI-bensinmotorer og fire TDI- dieselmotorer.
Ytelsene strekker seg i første omgang fra 150 til 272 hk. Alle motorene følger
EU6-norm og sammenlignet med forrige generasjon er drivstofforbruket redusert
med opp til 21 prosent. En nyutviklet S
tronic automatgirkasse kan leveres til alle motoriseringene. Den største 3.0
TDI-motoren leveres med tiptronic automatgirkasse. Flere modeller tilbys også
med quattro permanent firehjulsdrift.

– Jeg tror den mest populære versjonen 2.0 TDI 190 hk quattro S tronic, sier Kai
Sillerud, som også har store forventninger til 120 hesteren med automatgir som
lanseres til våren.

– En perfekt firmabil, mener han.

De nye A4-modellene kommer i to ulike utstyrsnivåer, hvor
toppmodellen «Sport» blant annet har 17» felger, sportsseter og egne
eksteriørelementer som standard. Xenon plus med LED-kjørelys, DAB +, MMI radio
med blåtann-forberedelse og USB-port for smarttelefon-funksjoner, nøkkelfri
startfunksjon, multifunksjonsratt og det nye sikkerhetssystemet pre sence city
med nødbremsfunksjon er standard på alle modeller.