Den nye stjernen

Jens P. Christensen,
Agderposten Medier

Den nye Opel-stjernen har fått
en enestående mottagelse i hele Europa. Nå introduseres nye Astra for nordmenn
– lastet med utstyr og avansert teknologi, med helt nye, effektive motorer og
mer plass til passasjerer og bagasje. Mottoet er «Mer Opel – mer premium»

Den knallrøde premiérebilen lyser
optimistisk opp i novembermørket og introduserer en attraktiv, velutrustet utfordrer i
Golf-klassen.

– Dette er en bil som
virkelig må prøves. Den høster enorm begeistring fra internasjonal motorpresse
og kunder over hele Europa, så nye Astra bør absolutt slå an i Norge også.

Det sier Opel-forhandler Jarl
Helge Venemyr som kan garantere en god opplevelse bak Astra- rattet.

– Dessuten er prisen en
veldig positiv overraskelse, legger han kjapt til.

Astra er nyeste kapittel i
Opels suksessrike kompakthistorie som startet med den første Kadett’en i 1936.
Kadett ble Astra i 1991 og dette er 11. generasjon kompaktbil fra
Opel-fabrikken.

Blendingfritt «dagslys»

Nye Astra er et tydelig bevis på
at Opel fortsetter å gjøre ny teknologi tilgjengelig for folk flest. Dette er
den første bilen i kompaktklassen med IntelliLux© LED Matrix frontlys.

Systemet gir blendingsfritt
fjernlys med en lysstyrke som nesten tilsvarer dagslys.

I tillegg har Astra en helt
ny generasjon IntelliLink© infotainmentsystem som støtter både Android Auto og
Apple CarPlay. Dermed får man tilgang på sine favorittapplikasjoner direkte via
en 8-tommers berøringsskjerm.

Super-seter

Opel Astra opererer med tre
utstyrsnivåer: Edition, Innovation og dyrest og best utstyrt: Premium – som er
det utstyrsnivået Opel regner med at de fleste norske kjøpere vil velge

Opel har lenge vært kjent for
sine svært gode AGR-seter. Nye Astra tar denne komforten enda lenger ved å
introdusere 18-veis elektrisk justerbart førersete, med massasje, ventilasjon
og mulighet for breddejustering. Bak kan passasjerene se frem til varmeseter på
kalde dager.

Opel Eye førerassistentpakke
med auto. nødbrems, kollisjonsvarsling og filholderassistent,
parkeringsassistent, nøkkelfri tilgang, ryggekamera, elektrisk bakluke med
fotsensor og Opels prisbelønte AGR-seter i skinn,

Nye og mer effektive motorer

Astra tilbys med tre
motoralternativer, alle med god gassrespons og lavt støy- og vibrasjonsnivå.

Alternativet for den som
ønsker diesel, er den svært moderne 1.6 CDTi ECOTEC med 6-trinns automatgir.
Den yter 136 hestekrefter og har et moment på 320 Nm fra 2000 o/min. Sterk,
fleksibel og med et forbruk på 0,43 liter per mil. På nyåret 2016 kommer i
tillegg en manuell utgave med 110 hestekrefter og et CO2-utslipp på lave 82
g/km.

På bensinsiden har kundene to
valg: Den tresylindrede 1.0 Turbo ECOTEC Direct Injection ecoFLEX som yter 105
hestekrefter og et dreiemoment på 170 Nm fra 1800 o/min. Denne
bensinturbomotoren har et forbruk på 0,43 liter per mil, og et utslipp på 99
CO2 g/km.

Høydepunktet for nye Astra er
nok likevel den splitter nye 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo med 150
hestekrefter. Med et maksimalt dreiemoment på 230 Newtonmeter allerede fra 2000
o/min gir den en fleksibilitet som kler en velkjørende Astra perfekt. Den nye
1,4 literen blir tilgjengelig med både manuell og automatisk girkasse.

Stasjonsvogn til våren

Nye Astra leveres foreløpig som
5-dørs utgave. Jarl Helge Venemyr hos
Auto- Car opplyser at stasjonsvogn-utgaven
lanseres til våren.