Ustoppelig og full av kjøreglede

Jens P.
Christensen, Agderposten Medier

En helt ny bil med helt
nytt navn lyser friskt opp i
novembermørket – full av eleganse, dynamikk, futt og kjøreglede. Og naturligvis ustoppelig.

Nye utgaver av velkjente modeller blir lansert med jevne
mellomrom, men det er langt mellom helt nyskapte biler. Som Subarus nye Levorg
Sports Tourer, en stilig, romslig og sportslig stasjonsvogn med permanent
firehjulstrekk og krefter i massevis.

– Subarus motto er jo «Ustoppelig», og dette er virkelig en
bil for dem som prioriterer sikker
fremkommelighet, kjøreglede og god plass, sier Jim Tore Benestvedt hos Grimstad
Bil. Han er svært fornøyd med den nye stasjonsvognen som erstatter Legacy i
Subaru-kolleksjonen.

«Fantastisk kjøreglede»

– Levorg er fantastisk god å kjøre. Med lavt tyngdepunkt, sprek
motor, automatgir og permanent firehjulstrekk gir denne bilen helt spesiell
kjøreglede, mener forhandleren, som er sikker på at nyskapningen vil appellere
til langt flere enn Subaru-menigheten.

Når Subaru lanserer en helt ny modell er ikke oppskriften
noen bombe:

I Levorg finner man Subarus anerkjente permanente
firehjulsdrift – Symmetrical All-Wheel Drive og Lineartronic automatgir, koblet
sammen med en nyutviklet 1, 6 liters DIT-bensinmotor med direkteinnsprøyning og
turbo med hele 170 hk.

Sprek motor

Den 1,6-liters turbobensinmotoren er av Subarus velkjente boxer-type, hvor
sylindrene ligger horisontalt i stedet for vertikalt. Med 170 hestekrefter
og et dreiemoment på 250 Nm fra 1.800
til 4.800 omdreininger er kraften tilgjengelig over et bredt spekter. Det
merkes godt ved forbikjøringer.

Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t på 8,9 sekunder kvikkere
enn normalt i norske stasjonsvogner.

Optimalt veigrep

Ikke uten grunn er Subaru-biler assosiert med godt veigrep under
alle kjøreforhold. Hjuloppheng og
perment firehjulsdrift på den nye stasjonsvognen gir begreper som sikkerhet og
kjørekomfort en spesiell mening.

Hjulopphenget på Levorg er optimalisert for å gi ypperlig
veigrep og Subarus permenente firehjulsdrift er anerkjent over hele verden. Når
veiforhldene er krevene gir systemet optimal kontroll med permenent drift på
alle fire hjul

Vehicle Dynamcs Control System overvåker og analyserer den
virkelige kjøresituasjonen og systemet styrer firehjulsdriftsfordelingen,
antispinn og stabilitetskontrollen for optimalt veigrep under alle kjøreforhold.

Dette smarte systemet reagerer i løpet av en brøkdel av et
sekund. I tillegg vil Active Torque Vectoring hjelpe føreren gjenom enhver
sving. Systemet benytter bremsene på det indre hjulet og fordeler mer av motorkreftene til det ytre
hjulet.

For aktiv livsstil

Med nye Levorg sikter utvilsomt Subaru mot yngre kundegrupper. I
markedsføringen legges det utilslørt vekt på at bilen er bygget for en aktiv
livsstil. Designet er sportslig og barskt
– med åpenbare elementer fra
produsentens suksessrike bilsportengasjement.

Interiøret er funksjonelt og komfortabelt med høy kvalitet, god benplass og behagelige
seter. Bagasjerommet er romslig og bilen har et topp moderne infotainmentsystem
med navigasjon og DAB+
.

Topp sikkerhet

Subaru er kjent for god sikkerhet og Levorg er bl.a. utstyrt med
syv kollisjonsputer og en motor som forsvinner under kupeen ved krasj.

Tidsmessige aktive systemer som blindsoneindikator,
filskiftevarlser og fjernlysassistent er på plass sammen med annet utstyr man
forventer i denne prisklassen.

PS. Stusser du på navnet
Levorg»? Det står for bokstavpusleriet «Legacy Revolution
Touring».