Valg av favoritt – hybrid eller diesel

Jens
P. Christensen, Agderposten Medier

Outlander
er en norsk favoritt-SUV – ikke minst som ladbar hybrid. Nå er allerede en ny
utgave klar for norske veier og avgifter. Det lukter ny suksess lang vei.

– Nye Outlander Plug-in Hybrid EV har faktisk 100
forandringer. Ikke alle er like synlige, men en rekke tekniske forbedringer
øker kjøregleden ytterligere noen hakk, sier Mitsubishi-forhandler Jarl Helge
Venemyr, rimelig sikker på at også denne modellen blir en hit.

At Outlander samtidig kommer i ny dieselutgave gjør ikke
interessen mindre.

– Outlander ble lansert i 2007 og det sa umiddelbart pang,
bekrefter Venemyr. – SUV’en gikk rett til topps på salgslistene, det var en bil
nordmenn ville ha. Og siden har populariteten holdt seg.

Kjempestor interesse

Som første ladbar hybrid-SUV ble Outlander en verdensnyhet
for snart to år siden. Outlander Plug-in
Hybrid EV (PHEV) er siden blitt Europas og Norges mest solgte ladbare
hybridbil.

– Det er ikke rart interessen for den nye utgaven er
kjempestor. Bilen blir jo veldig prisgunstig også i det norske avgiftssystemet,
og med økt kvalitet i alle detaljer, utrolig mye avansert utstyr og fantastisk
kjørekomfort vil mange velge denne bilen, sier Venemyr, som regner med at 7 av
10 Outlander-kunder vil velge hybrid-utgaven. Minst.

Tøffere og høyere
kvalitet

Ny front og hekk,
LED kjøre-/ markeringslys og lettmetallfelger i nytt design er de største
utvendige forandringene. Outlander fremstår i en tøffere drakt. Visuelt ser den
lavere og bredere ut mens plassen innvendig er like stor som før.

Den nye «Dynamic Shield» fronten uttrykker Mitsubishi sitt
nye designspråk. Fronten ventes å komme på nye modeller i fremtiden.

Innvendig er det gjort et løft i materialvalg på dashbord og
instrumentpanel, samt for seter og paneler. Setene er forbedret i kvaliteten på
skinnet, men også sidestøtte er forbedret. Senterkonsollen er hevet og gitt en
høyere finish. Fotbrønnene er belyst med stemningslys for økt velvære.

Det nye 4-ekers skinntrukkede rattet er oppvarmbart.
Frontvinduet kan varmes opp for å smelte vekk is raskt.

Tekniske forbedringer

Det er foretatt en justering som forbedrer akselerasjonen
fra 0-40 km/t med ett sekund. Det øker følelsen av kraftoverskudd og respons.

En rekke tiltak er gjort for virkelig å frembringe en
luksuriøs følelse. Økt bruk av lyddempende materialer på strategiske plasser
rundt om samt en dynamisk demper er lagt til ved batteripakken og bakre elmotor
for å redusere vibrasjoner ved spesiell frekvensområder. Forbedringer i
hjuloppheng både foran og bak demper resonans fra veiunderlaget. Hjuloppheng
foran og bak, samt chassiset er i tillegg gjort stivere for økt kjørerespons.
Styringen er justert for raskere tilbakemeldinger fra underlaget, og økt
kjøreglede.

0,18 liter på mila

Det avanserte 4WD systemet har fått noen ytelsesjusteringer
som forbedrer kraftdistribusjonen mellom fremre og bakre hjul, samt for
krengningskontrollen (AYC – Active Yaw control).

Outlander PHEV gir muligheten til å kjøre svært
drivstoffeffektivt. Et forbruk ved blandet kjøring (EU norm) på 0,18 liter pr
mil (tidligere 0,19), og et CO2-utslipp på kun 42 g/km (tidligere 44) er lavt i
en firehjulsdrevet, stor familiebil.

Mitsubishi Motors øker garantien på batteripakken til 8 år/
160.000 km. og underbygger holdbarheten og driftssikkerheten til kraftkilden i
bilen.

Øker batterigaranti

Rekkevidde med ren elektrisk fremdrift er 52 km. Maksimal
lastekapasitet er på hele 1740 liter (VDA) når 2. seterad er felt frem. Dette
tilsvarer plassen man har i Outlander med bensin- og dieselmotor.

Som 5-seter er plassen i bagasjerommet på 463 liter målt fra
gulvet og opp til øvre del av seteryggen.

Mitsubishi Motors øker garantien på batteripakken til 8 år/
160.000 km. og underbygger holdbarheten og driftssikkerheten til kraftkilden i
bilen.

Tre motorer

Outlander PHEV driver primært bilen frem elektrisk som en
elbil ved hjelp av et stort lithium-ion batteri på 12kWh. Strømmen i batteriet
driver en elmotor foran og en elmotor bak, dermed har du firehjulsdrift.

Bilen går over til å være seriehybrid når bensinmotoren
starter for å lade opp batteriet. Ved behov for mer kraft kan bensinmotoren
også drive hjulene foran direkte i tillegg til at elmotorene kjører, da er
Outlander PHEV såkalt parallellhybrid. Vekslingen mellom elmotorer foran og bak
og bensinmotoren går helt sømløst.

Til sammen yter de tre (!) motorene 285 hk.

Enkel lading

Når man ikke kjører kan man lade opp batteriet på to måter,
normallading og hurtiglading.

Ved hjelp av en ladekabel på 10A som følger med i bilen, kan
man lade opp batteriet via et 220V jordet strømuttak. Ladetiden er ca. 5 timer
fra helt tomt til helt fullt batteri.

Man kan også kjøre innom en hurtigladestasjon og lade
raskere, her tar oppladingen ca. 30 minutter fra tomt batteri til 80 % av full
kapasitet. Turen kan da gå videre med elektrisk drift og svært lavt forbruk.