Heftig og begeistret

Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Interessen var så stor at enkelte av VIP-gjestene gikk
rett i knestående da verdens første TDI plug-in hybrid med quattro ble vist for
spesielt inviterte i Arendal. Store, elegante Q7 e-tron quattro er Audis første
plug-in hybrid med dieselmotor. Foreløpig på «signingsferd» kysten rundt, men
begeistringen tyder på at den hybrid-SUV’en snart ruller på sørlandsveiene.

– Veldig moro med så stor interesse for denne spesielle
forhåndsvisningen, sa en fornøyd salgssjef Kai Sillerud, som sammen med kollega
Jørn Tunsberg, presenterte den spennende nyheten og svarte på spørsmål
engasjerte gjester som valgte presentasjon av ny bil fremfor strålende utevær
denne lørdagsettermiddagen.

Det var en se-men-ikke-kjøre seanse, men mer enn attraktiv
nok for de fremmøtte som saumfarte den store SUV’en.

0,2 liter på mila

Q7 e-tron quattro 3.0 TDI
kombinerer i følge Audi det beste fra to verdener. Den har for det
første et litium-ionbatteri som gir den store SUV-en en elektrisk rekkevidde på
inntil 56 kilometer. Den er da både stillegående og sterk og har ingen lokale
utslipp. I tillegg har den dieselmotor som gir bilen en total rekkevidde på
1410 kilometer.

Den akselerer fra 0 til 100 km/t på seks sekunder, og har
likevel et forbruk på under 0,2 liter diesel per mil. Audi Q7 e-tron quattro er
sportslig og komfortabel, samtidig som den utnytter drivstoffet svært
effektivt.

Sportslige krefter –
lavt forbruk

I likhet med alle hybridmodeller fra Audi er Q7 e-tron quattro
også konstruert som en parallell-hybrid. 3,0-liters TDI-motoren, en svært
effektiv V6 dieselmotor av siste generasjon, har en ytelse på 258 hk og et
dreiemoment på 600 Nm. Aktive motorfester – for første gang på en dieselmotor –
eliminerer uønskede vibrasjoner ved hjelp av selektive tellerimpulser.

Hybridstyring

Hybridstyringen styrer driftsmodusene til Audi Q7 e-tron
quattro på en intelligent, fleksibel og svært effektiv måte. Føreren kan velge
mellom fire moduser. EV-modus prioriterer elektrisk kjøring, mens det i
hybridmodus stort sett er hybridstyringen som bestemmer hvilken motor som skal
brukes. I modusen battery hold lagrer systemet den elektriske energien, mens
batteriet lades i modusen battery charge.

Den store SUV-en
starter vanligvis i elektrisk modus. For å aktivere TDI-motoren trår føreren
den aktive gasspedalen (en annen innovasjon fra Audi) ned forbi en bestemt
motstand, som avhenger av kravene til hybridstyringen. .

Diskret og kraftfull design

Designen til den nye 5,05 meter lange Audi Q7 forener kraftfulle
og stilistiske elementer med en diskret eleganse. Detaljer som den svært
markante grillen, de fremhevede hjulene og de brede hjulbuene – et typisk
quattro-element – viser tydelig merkets DNA. Alle linjer og overflater er
presise og skarpe, og fremhever bilens bredde og kompakte fremtoning. Bakluken
smyger seg rundt de høyreiste D-stolpene, og viser modellens slektskap med
resten av Q-familien fra Audi. Singleframe-grillen, luftinntakene, de
19-tommers dekkene og den bakre diffuseren er spesialdesignet for Q7 e-tron
quattro. Frontlyktene er tredimensjonale, og har en lyssignatur som fremstår
som en dobbel pil.

Førsteklasses kvalitet

Audi Q7 e-tron quattro har den mest romslige kupeen i klassen.
De tre baksetene har justerbare seterygger og kan justeres forover og bakover
etter behov. Litium-ionbatteriet er plassert på en plassbesparende måte. Dette
gir bagasjerommet et volum på 890 liter i basisutgaven, det maksimale volumet
er på 2075 liter. Elektrisk bakluke er standard.

Designelementer som den lange buen som smyger seg rundt
føreren og sidepassasjeren, dekorlistene samt luftdysene understreker de
romslige plassforholdene.

Audi virtual cockpit

Et av høydepunktene i Q7 e-tron er Audi virtual cockpit
(standard), et digitalt instrumentpanel på 12,3 tommer. Her vises all viktig
informasjon i fascinerende grafikk av glimrende kvalitet. Føreren kan hente
ulike nivåer av informasjon, inkludert spesifikke e-tron-instrumenter som for
eksempel effektmåleren.

Det store displayet gjør det mulig å bytte til vanlig
turteller eller vise den samtidig med effektmåleren. I tillegg viser
instrumentpanelet energiflyt, rekkevidde (med tall og stolper) og batteriets
ladenivå.