Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Nye Mercedes-Benz GLC er her – eksklusiv,
kompromissløs og sportslig. Og med en hel hær av avanserte «assistenter» som
sørger for optimal kjøreglede og sikkerhet.
– Mercedes-Benz har en lang og stolt SUV-tradisjon og det er en
ren og skjær fornøyelse å vise den helt nye GLC. Kundene er begeistret og vi
har allerede solgt flere biler, sier Sondre Hansen, daglig leder hos Agder Bil.
– Nyutviklede GLC er større, lettere og enda mer effektiv
enn forgjengeren GLK. Dessuten er den svørt prisgunstig, sier han.
I tråd med Mercedes-Benz sin nye navnestruktur har
altså den nye store SUV’en fått navnet
GLC, der GL indikerer SUV-segmentet og C avslører klassetilhørighet.
I første omgang tilbys SUV’en med spreke diesel- og
bensinmotorer og neste år kommer en spennende hybridutgave.
God plass, lav vekt
Nye GLC er 80 kilo
lettere enn forgjengeren GLK. Dette skyldes blant annet utstrakt bruk av
materialer som magnesium og aluminium. Bilens økte lengde og akselavstand gir
bedre plass til både sjåfør og passasjer, samtidig som bagasjerommet (550
liter) tar unna 80 liter mer enn forrige generasjon.
Takket være de
nedfellbare baksetene i 40:20:40 inndeling og en såkalt «cargo-funksjon» der
vinkelen på baksetet kan justeres, økes bagasjerommet til hele 580 liter. Med
baksetene nedslått vil GLC kunne frakte inntil 1600 liter.
Sportslige
kjøreegenskaper
Den nye GLC kommer med AGILITY CONTROLL variabel
fjæring som standard, og tilbyr som eneste i sitt segment adaptivt
luftfjæringssystem.
Hos Mercedes-Benz kalles dette AIR
BODY CONTROL og er et tilvalg som gir kundene elektronisk kontrollert,
kontinuerlig justerbar luftfjæring. Dette åpner for muligheten til å kombinere
komfort og sportslige kjøreegenskaper i en og samme modell.
Via DYNAMIC SELECT
kjøredynamikkprogram tilpasses bilen førerens individuelle preferanser med fem
ulike kjøreprogram. : Dessuten kan nye GLC utstyres med en egen «Off-Road
Engineering» pakke for ytterligere fokus på terrengegenskaper med
egne innstillinger for krevende underlag.
Avanserte assistener
I tillegg til standardutstyret kjent fra resten av
Mercedes-Benz’ portefølje vil GLC komme med blant annet Crosswind
Assist sidevindassistent, ATTENTION Assist 2.0
tretthetsassistent og COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS
kollisjonsradarvarsling med nødbrems. I Norge er også DAB-radio være standard,
i tillegg til 8» skjerm og Audio 20 med Touchpad-betjening og forberedelse for
Garmin navigasjonssystem.
Av nytt og innovativt tilleggsutstyr leveres bl.a. head-up
display med høyoppløst fargedisplay, AIR-BALANCE pakke, et
high-end lydanlegg fra tyske Burmester, DISTRONIC PLUS adaptiv
cruise-control med både veikryss-assistent og styre-assistent og COMAND
Online navigasjonssystem med integrert WLAN trådløst nettverk
Kompromissløs firehjulstrekk
Nye GLC leveres også i design- og utstyrslinjene EXCLUSIVE og
AMG line for å ytterligere understreke bilens eksklusive og sportslige
karakter.
Nye GLC er
tilgjengelig med tre motoralternativer. Dieselalternativene GLC 220 d med 170 hk og GLC 250 d med 204 hk, samt
bensinversjonen GLC 250 med 211 hk.
Neste år kommer hybridversjonen med 320 hk.
Alle modellene leveres med 4MATIC kompromissløs
firehjulstrekk og nye 9G-TRONIC 9-trinns automatgir som standard.
– Nye GLC følger den nye designretningen vi har blitt kjent
med fra C-Klasse, mens komfort og fremkommelighet har gått i arv fra S- og
G-Klasse. Slektskapet reflekteres i kvaliteten, samtidig som de norske prisene
er meget konkurransedyktige, heter det i
importørens forhåndsomtae av SUV-nyheten.
Apropos pris. Mercedes-Benz GLC koster fra 600.000 kroner.