Barsking med personbil-komfort

Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Mitsubishis nye superbarske og ustoppelige pickup L200
er en tøff arbeidsbil med moderne personbilkomfort og avansert teknologi.

– En pickup er ikke lenger hva
den var, noe støyende, hoppende greier på veien. Nye L200 er det beste eksempel
på at en moderne pickup gir umiddelbar personbilfølelse og er overraskende
stillegående, sier Mitsubushi-forhandler Jarl Helge Venemyr.

Vi er på prøvetur i ulendt
terreng og utfordrer femte generasjon av supersuksessen utenfor allfarvei.
Egentlig er det slett ikke overraskende at den nye pickup’en
imponerer. Siden den første L200 ble lansert i 1978 er det produsert over fire
millioner eksemplarer.

Faktisk er hver fjerde Mitsubishi som selges på verdensbasis
en L200.

Og produsenten overdriver ikke akkurat takten i
nylanseringer. Forrige generasjon L200 kom på markedet i 2006 og er produsert i
1,3 millioner enheter!

Helt ny bil

Derfor kan vi virkelig fastslå at nye L200 er en helt ny bil.
Suksesskonseptet er riktignok det samme. Pickup’en kommer som før i Club Cab og
Double Cab versjon. Det nye nå er at Club Cab får to ekstra dører. De to nye
bakdørene åpnes motsatt vei, slik at man får fri tilgang til hele kupeen uten
B-stolpe.

Nye L200 er like stor som forgjengeren, men innvendig er
benplassen og bredden ved skulderhøyde
er økt.

Den ferske utgaven har stivere chassis, lengre type
bladfjærer, videreutviklede hjuloppheng og forbedrede chassisinnfestinger i
rammestrukturen som gir økt komfort og stabilitet. Tilhengervekten er økt til
3,1 tonn.

Lavere forbruk og
utslipp

En helt ny motor og nye girkasser, samt videreutviklet
aerodynamikk senker CO2-utslippet og forbruket med 20 prosent. Motoren er en
helt nyutviklet 2,4 liters turbodiesel med variable ventiltider og 181 HK / 430
Nm (+30 Nm fra forgjengeren).

Den nye 6-trinns manuelle girkassen med korte girskift og en
ny 5 trinns automat bidrar til det lavere forbruket som oppgis til 0,67 l/mil
for manuelt gir og 0,76 for automaten.

Intervallet for vedlikeholdsservice økes til 20.000 km.
Automatgirkassen har en type olje med meget lav viskositet, og i tillegg til at
forbruk og utslipp senkes, er det ikke lenger nødvendig med oljeskift ved
normal bruk.

Elektronisk 4WD-innkobling

Det velkjente Super-Select 4WD-II systemet opereres nå via et
hjul i midtkonsollen og ikke lenger med en ekstra girspak. Skifte skjer
elektronisk, og man kan skifte fra 2WD til 4WD i hastigheter opp til 100 km/t.

Normalt vil drivkreftene automatisk kanaliseres til hjulene
med best grep, mens ved låst senterdifferensial oppnås 50/50 momentfordeling.

L200 har full lavgirserie og bakkeklaring på 20 cm.
Svingradiusen er 5,9 meter, det er også klasseledende og bidrar til at L200 blir
lettmanøvrerbar selv i krevende terreng.

Økt sikkerhet – enda mer utstyr

Nytt utstyr øker sikkerheten. I tillegg til kollisjonsputer
foran, i sidene på forstolene og langs vinduene, er også kne-kollisjonspute for
fører nå standard.

Filskiftevarsler, stabilisatorprogram for tilhenger og
bakkestartassistent er ytterligere sikkerhetsutstyr. Bi-xenon som første
pick-up i klassen, bidrar til ekstra godt lys. LED-lys hører også med.

På programmet er også to-sone klimaanlegg, høyde-/ lengdejusterbart
ratt, DAB+, ryggekamera, girskiftehendler bak rattet (automatgir), nøkkelløs
betjening med start/stopp-bryter, multifunksjonsratt, cruise control, USB
inngang, bluetooth handsfree, pluss, pluss.

Og prisen? Den skremmer neppe noen. Den starter på 307.000,
inklusiv momsen.