Den nye elektriske favoritten

Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Elbil-salget fosser fremover og en av årets elektriske vinnere er ZOE. Ikke rart salgssjef Anders Klem Husebye hos JM Auto jubler mot augustsola! For interessen for Renaults el-favoritt har tatt helt av. I øyeblikket har forhandleren en ordrereserve på 15 nye Zoe og kundene som allerede har fått sine biler er knallfornøyde, forteller han.– I tillegg til alle de åpenbare norske elbil-fordelene er ZOE en nydelig bil å kjøre. Man sitter litt høyere, har god oversikt og det er god plass til både passasjerer og bagasje, sier Husebye.

Med en rekkevidde på 240 kilometer, betydelie ladefordeler og et eminent medie- og navigasjonssystem har den nye ZOE-utgaven gjort et byks på salgsstatistikken.
Med over 1000 solgte ZOE i første halvår har Renault erobret en plass på Topp 10 i norsk nybilsalg for første gang på mange, mange år. Salgsøkningen er på formidale 91 prosent.
ZOE er i følge Renault-importøren eneste elbilen som kan lades hjemme fra 0 til 80 prosent på kun 100 min (standard på Intens Supercharge). Renault Norge har dessuten inngått samarbeidsavtale med Fortum Charge & Drive om utbygging av nasjonalt ladenettverk.
Nettverket er spesielt egnet for Renault ZOE og samarbeidet omfatter utbygging og etablering av 22-kW og 7,2-kW AC ladere.

Enkel lading
Det norske selskapet Zaptec har, i dialog med Renault, utviklet en kabel som sikrer at ZOE-eiere kan benytte alle typer stikkontakter i Norge i tiden fremover. Zaptecs ladekabel er den første i verden med innebygget elektronisk transformator, en kompakt og innovativ teknologi som gir laderen i bilen optimale arbeidsforhold, stabilitet og sikkerhet uansett hvor man lader bilen.
Romslig og velutstyrt
Renault ZOE er en romslig femdørs 5-seter med 338 liters bagasjerom. Bilen er meget velutstyrt med bl.a.programmerbar forvarmer, varmepumpe, varme i seter foran, R-Link mediesystem med berøringsskjerm og TomTom navigasjonssystem standard på alle ZOE Intens.
Rekkevidden er økt til 240 kilometer takket være den nye elektromotoren R240 og et optimert elektronisk styringssystem som reduserer forbruket av elektrisk energi under kjøring.

Renaultver Norge-suksess
Renault-forhandlerne sørfger ikke bare for en grønnere bilpark ved å få flere kunder til å kjøre elbil, de sørger sannelig for å få verste forurenserne bort fra veier. Renaultver Norge-kampanjen er nemlig blitt en suksess, kan Anders Klem Husebye bekrefte.
Eiere av gamle biler blir nemlig oppfordret til å skrote den gamle røysa og få 25.000 kroner ved kjøp av en ZOE. Er den gamle bilen mer verdt enn de 25.000, får man liklevel de 25.000 i tillegg til taksten. Dessuten får man ett års gratis lading på Forums ladepunkter i Norge, samt wallbox med montering.
– Tilbudet har slått velgod godt an også i vårt distrikt, sier Husebye.

Elbil-fordelene
Forhandlerne får naturligvis mange spørsmål om elbiler og økonomi. Her er fordelene Renault presenterer når de får spørsmål om hvor mye det koster å kjøre ZOE:
• Å kjøpe en ZOE er ikke dyrere enn å kjøpe en tilsvarende bensin- eller dieselbil, og i tillegg vil du spare mye på driftsutgifter:
• Vedlikeholdskostnadene er svært lave.
• En elektrisk motor har langt færre bevegelige deler og trenger langt mindre kostbart vedlikehold.
• Gratis passering i alle landets bomstasjoner.
• Fri adgang til å kjøre i kollektivfeltet.
• Årsavgiften er lavere.
• Gratis lading på mange offentlige ladestasjoner.
• Kjøp av elbil er fritatt for engangsavgift og merverdiavgift.
• Rabatt på firmabilbeskatningen.
• Gratis transport av elbilen på riksveiferger (fører må derimot betale).
• Statens regulativ gir deg ekstra tillegg i kilometer godtgjørelse hvis du bruker elbil.
• Lav strømkostnad pr. kilometer