Nye Audi A4 – større og lettere

(Agderposten Medier)

I november ruller nye Audi A4 ut på norske høstveier. Femte generasjon har vokst
seg større, men veier mindre.

Audi A4 har vært en av de mest populære premiummodellene i Norge
de siste 20 årene. Over 40.000 nye A4 er solgt siden 1994. Derfor er
forventningene betydelige hos forhandlerne, ikke minst fordi både sedan og
stasjonsvogn lanseres samtidig for første gang.

– Med sin kombinasjon av teknikk, sport og komfort har vi
stor tro på at nye A4 vil vekke stor interesse hos både nye og gamle
Audi-kunder, sier Audi-direktør i Norge,
Harald Edvardsen-Eibak.

Designen til nye A4-modellene er umiskjennelig Audi; Form
møter funksjon gjennom evolusjon, som det heter på Audi-språket. Det tydeligste
kjennetegnet på de nye Audi A4-modellene er de nye frontlyktene, og skarpere
linjer er fremtredende.

Større og lettere

Nye Audi A4 Limousine måler 4,73 meter i lengden og har en
akselavstand på 2,82 meter. Sammenlignet med forrige generasjon har bilen vokst
med 2,5 cm i lengden, samtidig har akselavstanden økt. Bredden har økt og måler
nå 1,84 meter. Dimensjonene til nye A4 Avant er bortimot identiske. De økte
dimensjonene kommer også den innvendige plassen til gode. Blant annet har
høyden ved forsetene har økt med 2,4 cm og benplassen i baksetet økt med 2,3
cm. Bagasjerommet i nye Audi A4 Avant rommer nå 505 liter, 15 liter mer enn
forrige generasjon.

Legges baksetene ned øker volumet til 1.510 liter. De nye
Audi A4-modellene er dermed ny målestokk i sin klasse.

Til tross for de økte målene, veier nye Audi A4 opp til 120
kg mindre enn sin forgjenger. Utstrakt bruk av aluminium og andre lettvektsmaterialer
sørger for både lavere vekt og økt sikkerhet. Uten fører veier nye Audi A4 1.4
TFSI 1.320 kg og er dermed en av de letteste bilene i sin klasse. De nye Audi
A4 modellene er også best iklassen på luftmotstand.

Heldigitalt instrumentpanel

Interiøret i de nye Audi A4-modellene er stilrent og oversiktlig
med tydelige horisontale linjer, i stor grad som i nye Audi Q7. Plasseringen av
MMI-skjermen på dashbordet er imidlertid helt ny. Skjermen er kun 13 mm tykk og
minner om en lesebrett i designen. I standardversjon måler skjermen 5 tommer,
ved valg av Audi MMI navigasjon plus øker størrelsen til 7 tommer. Det nye
MMI-operativsystemet er i stor grad også hentet fra nye Audi Q7. Betjeningen av
de ulike infotainment-menyene kan styres både fra betjeningselementet i
midtkonsollen og multifunksjonsrattet.

De nye Audi
A4-modellene kan også leveres med Virtual Cockpit, et heldigitalt
instrumentpanel med ulike visningsmodus. Audi connect sørger for flere nye
online-tjenester, eksempelvis kan man som tilvalg fjernstyre kupevarmeren via
en smarttelefon. Apple Car Play og Google Android Auto vil bli tilgjengelig og
sørge for sømløs integrering av en rekke app‘er og tjenester direkte fra
eierens smarttelefon.

Syv motoralternativer

En rekke nye førerassistansesystemer blir tilgjengelig i de
nye Audi A4-modellene. Også her er mye av teknikken er hentet direkte fra nye
Audi Q7, som for eksempel den nye adaptive cruise controlen med egen
køkjøring-assistent. I hastigheter opp til 65 km/t vil systemene i bilen selv
sørge for styringen når veioppmerkingen og trafikken tillater det. Head-up
display med integrering av en rekke funksjoner er også tilgjengelig.

Ved lanseringen til høsten tilbys først 7 motoralternativer,
tre TFSI-bensinmotorer og fire TDI- dieselmotorer. Ytelsene strekker seg i
første omgang fra 150 til 272 hk. Alle motorene følger EU6-norm.