Hyundais nye SUV

Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Hyundais nye SUV ventes på norske veier like
over sommerferien. Den har fått navnet Tucson.

Hyundai viste nye Tucson første gang
på bilmessen i Geneve i mars. Nå er bilen i produksjon på fabrikken i
Tsjekkia..

Bilen er helt ny og designerne har tatt Hyundais utseende
enda et skritt videre, samtidig som bilen er utstyrt med det siste innen
teknologi. Tucson er designet ikke bare for å se bra ut i bygatene, men også
for å kunne håndtere tøffere omgivelser. En kombinasjon som skal lokke nye
kunder til selskapet, skriver importøren i en pressemelding.

Syvtrinns dobbeltclutch

Bilens bagasjerom er på 513 liter med baksetene oppe, Med
seteryggene nedslått tilbyr Tucson 1 503 liter. Tilgang får man via en stor
bakluke som åpner og lukker seg selv.

Tucson leveres selvsagt også med Hyundais selvutviklede
syvtrinns dobbeltclutch girkasse DCT. Girkassen kan operere fullt automatisk
eller med sekvensiell manuell giring. DCT-kassen bidrar ril lavere forbruk og
utslipp av CO2. I forhold til en tradisjonell automatkasse med seks gir vil
DCT-kassen kunne spare opp til 20 prosent drivstoff.

Bilen kommer til Norge med fire motormuligheter:

• 1,6 liter GDI132 hk bensin MT

• 1,6 liter Turbo-GDI 177 hk bensin MT/DCT

• 1,7 liter UII 115
hk diesel

• 2,0 liter 136 hk diesel MT/AT

Masse utstyr

Tucson er er satt opp med en 8-inch skjerm med navigasjon som er
mer enn tre ganger raskere enn sin forgjenger. Det nye navigasjonssystemet kommer med syv års TomTom Live inkludert
(trafikk-, vær,- og kartoppdateringer). Radioen er selvsagt DAB+.

Nye Tucson tilbyr følgende teknisk utstyr

• SPAS (Smart Parking Assist System) tar seg av både
luke- og paralellparkering.

• AEB (Autonomous Emergency Braking) er et system som
automatisk bremser bilen for å unnga farlige situasjoner.

• LKAS (Lane Keeping Assist System) er et aktivt
system som gjør at man unngår uønsket skifte av kjørebane.

• BSD (Blind Spot detector) er et radarsystem som
overvåker bilens bakdel og varsler om evt kjøretøy i dens dødvinkel.

• VSM (Vehicle Stability Management) konbinerer ESC
(Electronic Stability Control) med MDPS (Motor Driven Power Steering) for å
bistå føreren i unnamanøvrer

• RCTA (Rear-Cross Traffic Alert) bruker radar til å
varsle om kryssende trafikk bak bilen i ryggesituasjoner.

• AHS (Active Hood System) beskytter fotgjenger og
syklister ved å åpne panseret for å dempe støtet ved frontkollisjoner.

Siden den første Santa Fe SUV ble solgt i år 2000 har
Hyundai levert 1, 2 millioner SUV til europeiske kunder, noe som gir et godt
grunnlag for å designe og bygge SUV for et kresent marked som det norske, mener
Hyundai-importøren.