Av Jens P. Christensen, Agderposten Medier
– C-MAX er en strålende bil. Det er faktisk den av våre mange modeller jeg
liker aller best. Den er utrolig fleksibel, velutstyrt, komfortabel og romslig.
Det er en bil som passer for alle – fra barnefamilier til godt voksne, sier den
rutinerte Ford-forhandler Dagfinn Noddeland når han parkerer midtsommernyheten,
tredje generasjon C-MAX.
Ford lanserte C-MAX første gang i 2003 og siden den gang er det
solgt over 1,2 millioner i Europa. Salgsdisponent Noddeland hos Arendal Auto er
så begeistret for flerbruksbilen at han synes mange flere nordmenn burde velge
akkurat den bilen.
5-seteren C-MAX og storebror, 7-seteren Grand C-MAX, har
fått enda mer elegant og sporty eksteriør, mer innvendig plass, høyere
bakkeklaring og nye drivstoffgjerrige, effektive motorer.
Avansert teknologi
Den nye C-MAX-familien er utstyrt med avansert Ford-teknologi
som hjelper føreren med å unngå eller redusere omfanget av ulykker – fra riper
og bulker ved parkering til mer alvorlige kollisjoner i høyere fart.
Fords Parkeringsassistent finner passende parkeringsplass og
kan med et tastetrykk styre kjøretøyet på plass mens føreren håndterer gass og
brems. Med to nye ultrasoniske sensorer bak på bilen kan C-MAX og Grand C-MAX
også utføre vinkelrett parkering. Systemet hjelper føreren med å rygge inn på
parkeringsplasser mellom andre biler – som for eksempel i parkeringshus.
De ekstra sensorene aktiverer også to andre teknologier som
hjelper føreren med å manøvrere ut av parkeringsplass.
Enda bedre Active City Stop
Ford har også forbedret Active City Stop, som benytter sensorer
foran på kjøretøyet til å avdekke stillestående objekter på veien foran bilen,
og som klargjør bremsene hvis kjøretøyet nærmer seg et objekt altfor raskt.
Hvis føreren fortsatt ikke reagerer, reduserer systemet
motorens turtall og bremser for å redusere kollisjonseffekten. Nye C-MAX har
det mest avanserte systemet, som nå fungerer ved hastigheter på opptil 50 km/t,
en økning fra tidligere 30 km/t.
Ved bevegelige objekter fungerer Active Braking på
tilsvarende måte som Active City Stop, men innenfor en kjørehastighet på mellom
8 km/t og 180 km/t. Den fungerer som en hjelp for føreren ved høye hastigheter,
for eksempel på motorveien, ved å avgi varsel og bremse etter behov.
Prisgunstige utstyrspakker
Nye C-MAX har omfattende standardutstyr, men i tillegg tilbys
ekstrautstyr i svært prisgunstige «pakker», opplyser Noddeland, som legger til
at nye C-MAX leveres med LED-kjørelys,
Bi-Xenon HID-hovedlys og Fords adaptive frontlyssystem, som justerer vinkelen
på hovedlysene til en av sju innstillinger, avhengig av trafikk- og veiforholdene.
Ved svinging i lavere hastigheter retter systemet for eksempel en lysstråle mot
veikanten, slik at syklister og fotgjengere blir mer synlige. Systemet vil også
være til hjelp for sjåfører som svinger i større hastigheter, ved å rette lyset
lenger inn i svingen.
Nye motorer
Mange C-MAX-kunder vil garantert velge Fords velrenommerte
1-liters EcoBoost-motor, som i 2014 ble utpekt til årets internasjonale motor
for utrolige tredje år på rad. Men et spennende alternativ er den nye Euro
VI-godkjente 1,5 liters TDCi dieselmotoren med et gjennomsnittsforbruk på
beskjedne 0,38 liter på mila og et CO2 utslipp på 99 g/km.
Bedre ytelse og større drivstoffeffektivitet er Fords
uttalte ambisjoner.
«Sparker» opp
bakluken
Nye C-MAX har et komfortnivå som man normalt forbinder med større
og mer eksklusive kjøretøy. Et eksempel er den
automatiske bakluken, som åpnes/lukkes og gir tilgang til bagasjerommet
ved en lett sparkebevegelse.
Et annet eksempel er Fords eget stemmeaktiverte
kommunikasjonssystem SYNC 2, med 8-tommers høyoppløst berøringsskjerm i farger
og avansert stemmestyring for betjening av lyd, navigering, klimaanlegg og
tilkoblede mobiltelefonfunksjoner.