Av Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Endelig er den her – årets mest omtalt bilnyhet. Aldri har en ny bil blitt så skamrost FØR lansering. «A new beginning» er
parolen. Det er ikke bare en ny
bil, det er en ny tid for Volvo,
proklamerer det svenske
konsernet, som har svidd av svimlende 70
milliarder kroner på å utvikle Volvo XC90. Og fyrer av kaskader av svulmende superlativer om nyhetens fortreffelighet.
«Nye CX90 er luksus bygget på svensk humanisme. Luksus med hjertet. Med denne
bilen tar vi et stort skritt inn i fremtiden ved å gå tilbake til våre røtter.
Sånn sett er dette ikke bare en ny bil, det er også lanseringen av et nytt
Volvo. Et Volvo for mennesker som bryr seg om andre mennesker». Slik pirrer
Volvo Cars både følelser og kjøpelyst.
Nå kan selvsagt Volvo-ledelsen mene hva de vil. Det er
publikum som avgjør om XC90 blir den suksess som forventes – den nye tiden for
Volvo.
Dessuten er bilen stor og kostbar. Et svært og dristig
prosjekt, altså.
Begeistret mottagelse
Men alt tyder på at bilkjøperne er like heftig begeistret som
Volvo-miljøet. Under premiéredagene hos forhandleren i Arendal var stemningen
høy. Både under VIP-arrangementet for spesielt inviterte og under weekendens
«Åpent hus» var engasjementet upåklagelig. Og de som fikk prøvekjørt
premiérebilen ble helfrelste på den
korte prøveturen. Vi snakket med flere som var i umiskjennelig kjøpemodus etter
opplevelsen.
– Det har vært veldig
moro. Reaksjonen fra de som har sett og prøvd XC90 kan sammenfattes i ett ord:
IMPONERT, sier salgssjef Anders Klem Husebye, som naturligvis er svært fornøyd
med responsen.
Oppfyller løftet
Volvo Cars oppfyller løftet om å levere en premium SUV med syv
seter. Konsernet omtaler XC90 som «visuelt slående, med verdensledende
sikkerhetsfunksjoner, ny drivlinjeteknologi, uovertruffen kombinasjon av kraft
og drivstoffeffektivitet – og et interiør med detaljer som vil begeistre den
mest kresne».
Det har tatt tre år å utvikle nye XC90. Utviklingen har vært del av et
investeringsprogram hos Volvo Cars på hele 70 milliarder kroner. Dette
representerer et av de største industriprosjektene i Sverige de senere årene.
Nye XC90 markerer et nytt kapittel i Volvo Cars historie, og
viser teknologi- og designretningen for kommende modeller – alt bygget på Volvo
Cars egen Scalable Product Architecture (SPA)-plattform.
Volvos nye ansikt
Som et symbol på denne viktige begivenheten i Volvos 87 år lange
historie, blir helt nye XC90 den første modellen med selskapets nye og mer
fremtredende logo, kalt Jern-merket. aLogoen og de T-formede «Tors hammer»
EDRL-lysene presenterer Volvos helt nye, karakteristiske designspråk for
fremtidige modeller.
Kompromissløs SUV
Nye XC90 er et resultat av Volvos egen utvikling. Den enestående
kombinasjonen av velvære, plass, fleksibilitet, effektivitet og sikkerhet vil
bidra til å føre SUV-segmentet opp til et nytt nivå.
Nye XC90 har den mest omfattende og teknologisk avanserte
standard-sikkerhetspakken i bilindustrien. Pakken inneholder to verdensnyheter
– en som begrenser konsekvensene av utforkjøringer, og en som innebærer
autobrems for kryssende trafikk.
Nye XC90 er den første bilen i verden med teknologi som
automatisk bremser dersom føreren svinger ut mot en møtende bil. Dette er en vanlig
situasjon for eksempel i travle bygater.
Luksuriøst interiør
Interiøret i helt nye XC90 er det mest luksuriøse som noensinne
er designet for en Volvo. Det mest slående elementet er den sentrale
berøringsskjermen, som danner hjertet i kontrollsystemet for hele bilen.
Systemet gir et interiør praktisk talt uten knapper, og
representerer en helt ny måte å føre bilen på. Systemet gir også tilgang til en
rekke internettbaserte produkter og tjenester – og bidrar til et interiør som
er moderne, romslig og ryddig, i beste skandinaviske designtradisjon.
Prisen på nye Volvo XC90 starter i Norge på snaue 750.000
kroner. Da kommer bilen med syv seter og er i utstyrsvarianten Kinetic – med
190 hk dieselmotor, forhjulsdrift og åttetrinns automatkasse.