Av Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Norges mest solgte SUV de to siste årene er blitt enda mer attraktiv. Og nå har Mazda CX-5 fått en
lillebror som sprudler av eleganse og kjøreglede. I tillegg er nye Mazda CX-3
svært prisgunstig
Mazda er virkelig på offensiven! I løpet av noen måneder er nye Mazda 3 og Mazda 2 lansert, mens bestselgerne Mazda 6 og Mazda CX-5 har fått
omfattende ansiktsløfting. Og ikke nok med det – nå ruller Mazda CX-3, en helt
ny, attraktiv modell, ut på norske sommerveier.
Familielikheten med storebror CX-5 er slående, med Mazdas
prisbelønte KODO – Soul of Motion design. Crossover-nyheten glir elegant inn i
den mest solgte bilklassen her i landet, og den kommer garantert til å utfordre
listetoppene både på utseende, teknologi, kjøreglede og ikke minst pris.
Appellerer til mange
– Vi har stor tro på at dette blir en populær bil. Storebror
CX-5 er jo en bestselger, og den litt mindre og rimeligere CX-3 vil appellere
til mange. Dessuten merker vi veldig positiv respons hos dem som har sett bilen
allerede, sier Mazda-forhandler Stig Rune Aasen, som kan tilby både
forhjulsdrift og firehjulsdrift, bensin- eller dieselmotor – kombinert med
enten sekstrinns automatgir eller standard manuell girkasse. Noe for enhver
smak, med andre ord.
– Firehjulstrekk er populært, men jeg tror vi kommer til å
selge mange biler med forhjulsdrift. Det er jo slett ikke alle som trenger
firehjulstrekk, sier Aasen.
Fritt valg
Mazda CX-3 kommer med full SKYACTIV-teknologi, som inkluderer
2,0-liters bensinmotor på 120 eller 150 hestekrefter. 120-hesteren leveres i
kombinasjon med forhjulsdrift mens den større utgaven kombineres med drift på
alle fire. For de som foretrekker diesel er det en 1,5-liter med 105 hk og et
dreiemoment på 270 Nm. Som gjelder. Kundene kan velge mellom for- eller
firehjulsdrift, og samtlige motorer kan kombineres med sekstrinns automatgir
som alternativ til standard manuell girkasse.
Med en prislapp på omkring 230.000 for nye CX-3 med
forhjulstrekk bør dette bli en av sommerens slagere. Og for nordmenn med
forkjærlighet for firehjulstrekk og masse utstyr, vil toppmodellen med enten
bensin- eller dieselmotor, firehjulstrekk og automatgir vil koste omkring
330.000.
«Ny» bestselger
Mazda CX-5 er en kjempesuksess – også har i landet. To år på rad
har den store, elegante bilen vært Norges mest solgte SUV. Nå er en kraftig
oppdatert utgave klar for å erobre markedet.
Forbedringene er omfattende både utvendig og innvendig, og i
tillegg kommer det et nytt motoralternativ.
Fronten har fått det største løftet med ny grill, nye
lyskastere på utstyrsnivå Vision og Optimum med full-LED pakke, både nær og
fjernlys, samt ny signatur for kjørelyset lik nye Mazda2 og Mazda6. Utstyrsnivå
Vision og Optimum har fått nye LED tåkelys og baklampene har fått nytt design,
nå også med LED-teknologi. Utstyrsnivå Optimum får en ny eksklusiv to-tonet 19”
lettmetallfelg.
Mange forbedringer
Innvendig har det skjedd mange forbedringer. Panelet i front av
instrumentene og passasjersiden har fått ny og mer forfinet utforming og to
koppholdere er standard. CX-5 har nå Mazdas mobile oppkoblingssystem, MZD
Connect, med 7” touchscreen, som ved bruk av Bluetooth fungerer både med iPhone
og Android telefoner. DAB-radio kommer som standard.
Elektronisk parkeringsbrems er nå standard på alle
utstyrsnivåer.
Sikkerhet
I likhet med 2015 utgaven av Mazda6 har også Mazda CX-5 fått en
hel del nye sikkerhetssystemer, for eksempel adaptivt fjernlys (ALH). Mazda
Rear Vehicle Monitoring System (RVM), et sikkerhetssystem som oppdager biler i
blindsonen, er ytterligere utviklet og heter nå Mazda Blind Spot Monitoring
(BSM).
Den nye utgaven av Mazda CX-5 har de samme motoralternativer
som forgjengeren, men har i tillegg fått et nytt motoralternativ, den
sofistikerte 2.5 l. 192 hk bensinmotoren som finnes på Mazda6, i utstyrsnivå
Optimum i kombinasjon med automatgir.