Av Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Denne herlige
sportsbilen gjør 0 til 100 på 4,4 sekunder, men svelger bare 0,2 liter på mila.
Ikke rart BMW i8 blir omtalt som «et råskinn på sparebluss».
2015 er året for spenstige hybrid-nyheter, og BMW i8 er absolutt en av de mest
spennende. BMWs markedsføreredunker på stortromma og omtales den ladbare
hybridbilen som «The sports car of the 21th Century».
Det er unektelig ganske uvant å forholde seg til en lekker,
supersprek sportsbil med oppsiktsvekkende lavt forbruk og utslipp.
Og til en hyggelig pris, sett med norske øyne. «Bare» 1,3
mill. kroner må du bla opp for luksusnyheten. Det er bare litt mer enn prisen i
Tyskland.
Til sammenligning må danskene betale mer enn det dobbelte.
Dette skyldes naturligvis det norske avgiftssystemet.
Bensin og elmotor
BMW i8 er utstyrt med en 1,5-liters bensinmotor med tre
sylindere og 231 hk som er plassert bak
baksetet.
Elmotoren på 131 hk er plassert foran, og batteripakken
ligger lavt og midt i bilen. Dette gir
foruten 362 hk også god balanse og perfekt vektfordeling.
i8 har det laveste tyngdepunktet noen sinne for en BMW; 46
cm over bakken. Det gir ultimate kjøreegenskaper. I praksis er bilen
firehjulsdrevet, med mindre man velger å kjøre den i forhjulsdrevet elmodus
(eDrive).
Den spreke hybriden kan lades fra en vanlig stikkontakt, og
den kan kjøres som ren elbil i 37 km. Det vanligste er at elmotoren fungerer
som en hjelpemotor ved behov.
Spektakulær design
Alle kreftene og det avanserte utstyret er emballert i et lavt,
bredt og superstilig karosseri med mange tøffe detaljer. Ikke minst
«lambo-dørene» som gir i8 et spektakulært utseende.
Naturligvis gir denne sportsbilen en helt spesiell
kjøreopplevelse. Riktignok er det en krevende øvelse å manøvere et 194 cm.
langt legeme inn i forsetet, men når man først har funnet stillingen sitter man
svært behagelig.
Feit motorlyd i lydløs bil…
Interiører byr på spennende detaljer og kjøreturen noen
spesielle overraskelser. For eksempel den feite motorlyden – i en bil som går
tilnærmet lydløst. Go’lyden kommer nemlig fra bilens høyttalere! En skikkelig
sportsbil må jo ha gromlyd, så det fikset BMWs ingeniører…
BMW har ikke vært kjipe på standardutstyret i nye i8. Den
norske importøren tar inn Pure Impulse-varianten, som for eksempel har Harman
Kardon HiFi-anlegg.
Alarm, head up-display og LED-lys er standardutstyr.
De som bare MÅ ha det aller siste og kuleste, kan for
ekesmpel plusse på med laser-lys som kan lyse 600 meter og dessuten bruker
mindre energi enn vanlige xenon- eller LED-lys.
Stor interesse
På Sørlandet ble BMW i8 lansert sist helg og interessen var
upåklagelig. Daglig leder ved Bavaria Arendal, Stig Kvade, er rime,lig sikker
på at den hybride sportsbilen appellerer til noen av hans kunder.
– Dette er ingen volum-modell, men det finnes alltid noen
som vil ha det nyeste og grommeste, sier han – etter en frisk hybrid luftetur.