Fullblods drømmebil

Jens P. Christensen, Agderposten Medier

E18 en lørdag i mai – bak rattet i et
høytekno-logisk vidunder. 4 liters V8 biturbo motor med 510 utålmodige hester.
Toppfart 310 k/t. Null til 100 på 3,8
sekunder. Neida, UP-Krogstad, vi klarte
å styre fristelsen. Drømmesportsbilen byr på mer enn rå fart

Nye Mercedes-AMG GT begeistrer både på landeveien og på racerbanen, garanterer
Mercedes-Benz, som har brukt to og et halvt år på å utvikle en kompromissløs
sportsbil som kan brukes daglig.

AMGs posisjon som leverandør av det ypperste innen sportsbiler
understrekes med den lekre, potente nyheten.

Og den begeistrer absolutt. Det var lett å konstatere under VIP-visningen i Arendal, hvor inviterte
sportsbilentusiaster fikk både se og prøve.

Bilentusiastenes drøm

– Reaksjonen er den samme overalt. Folk blir skikkelig
entusiastiske når de setter seg i bilen. Og etter prøveturen er det bare brede
smil, sier produktspesialist Trond Sveum Kristensen, som fikk svært god respons
da han besøkte hjembyen med vidunderet.

AMG GT har naturligvis absolutt alt en bilentusiast måtte
begjære av eleganse, kraft og høyteknologi – og litt til. Bilen kommer i to
utgaver, GT og GT S. Begge med nyutviklet AMG V8 4,0 liters biturbo motor, den
første sportsbilmotoren med integrerte turboladere (såkalt «hot inside V») og
tørrsump smøring. Motoren i «vår» bil yter 510 hk. og er bygget i Affalterbach
etter AMG sitt prinsipp om «en mann, en motor». Det
vil si at én mann bygger motoren for hånd, og avslutter med sin signaturplate
når den er ferdig!

Innstillinger for alt

Kombinasjonen av kraft, utstrakt bruk av aluminium og en
vektfordeling på 47/53 (front/bak) gjør naturlig nok bilen spesielt sprek. Men
når vi ikke kan teste dette fullt ut, av svært naturlige
grunner, får vi la oss beruse av et fantastisk skyv, gromlyden – og ikke minst
de mange innstillingene av styringssystemer.

Blir man kjent med knappene kan man kombinere innstillinger
for styring, gassrespons, demping, girutveksling – og motorlyd.

Med enkle tastetrykk velger man mellom fem forskjellige
kjøremodus gjennom AMG Dynamic Select, fra C for Comfort til sportsprogrammene
S og S+ og R for Race.

90 prosent aluminium

– Spaceframe-konstruksjonen
består av 90 prosent aluminium og karosseriet veier bare 231 kilo.
Bilens struktur er utviklet med tre mål for øyet: Optimal karosseristivhet,
lavest mulig tyngdepunkt og lavest mulig vekt. Det merkes når du kjører bilen!

Sier Trond Sveum Kristensen, fremdeles påfallende avslappet
og rolig ved siden av oss i passasjersetet.

Eksklusivt

Interiøret er akkurat like lekkert og eksklusivt som man
forventer i en AMG-modell, Man tilbys 17 forskjellige interiørvalg i skinn og
microfiber, og det bør nevnes av listverket Black Diamond lages ved hjelp av edle metaller og karbon
som føres på en overflate av krom ved 1000 grader….

Og hvis ikke motoren gir deg godlyd nok, kan du lytte til
Burmester anlegget på 1000 watt med 11 høyttalere og 3D sound.

AMG GT har naturligvis alt av sikkerhets- og
assistansesystemer.

All time high

Prisen på drømmebilen?
Omkring to millioner kroner, avhengig av utstyret man velger. Bare
engangsavgiften til statskassen er på over 700.000…

– Foreløpig har vi
solgt et par biler til kunder i Oslo, men interessen er stor så salget vil
sikkert ta av når flere får sett og prøvd bilen, sier Kristensen, som kan glede
seg over svært positivt Mercedes-salg i
Norge.

– For tredje året på rad ligger vi an til all time high, så
aktiviteten er god. Mercedes-Benz satser sterkt på nye modeller, spesielt
plug-in hybrid utgaver, så det blir mange nyheter i tiden fremover.

– Det er skikkelig gøy å jobbe med Mercedes for tiden, sier
han.

-.-