Stolte av ny røykdykkerbil

Av Jens P.
Christensen, Agderposten Medier

Grimstad brannvesen
valgte Mercedes da de anskaffet ny røykdykkerbil. Dermed ble det blålys og god
stemning hos Agder Bil.

– Det er jo ikke hver dag vi selger
brannbil, sier en fornøyd salgssjef Steinar Bergmo, som kan konstatere at en standard Mercedes-Benz GLK
220 CDI 4MATIC tar seg flott ut som røykdykkerbil. Bilen er innredet for
røykdykkere hos spesialister i Flekkefjord og har avansert sambandsutstyr, men
er forøvrig en standard GLK med noen
tilleggsutstyr.

Godt fornøyd er også Kai Ove Ommundsen, fagleder beredskap
ved Grimstad Brannvesen, som forteller at Mercedes’en ble valgt etter en
anbudsrunde, hvor brannvesenet hadde spesielle krav til bilen de skulle
anskaffe.

Spesialinnredet

– En røykdykkerbil som også skal
brukes som overbefalsbil, må fremfor alt ha god plass. Ved utrykning må bilen
være innredet slik at to røykdykkerne kan sette seg inn fullt utrustet med
hjelm og annet utstyr. I denne bilen ble baksetene tatt ut og erstattet
med spesialseter tilpasset røykdykkerne.
Dette ble gjort hos Egenes Brannteknikk i Flekkefjord, som er spesialister på
området, forteller Ommundsen.

– Naturligvis må en røykdykkerbil også ha god
fremkommelighet, og med høy bakkeklaring og firehjulstrekk vil denne bilen
komme greit frem de aller fleste steder,
sier han.

Testvinner

– Vi er selvsagt veldig fornøyde og
litt stolte av at vi leverer denne spesielle bilen. Brannbiler er ikke det vi
selger mest av, sier Bergmo, som synes det er ekstra interessant at
brannvesenet har valgt en bil som har fått usedvanlig god omtale og er en
vinner i en rekke SUV-tester.

Røykdykkerbilen Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4MATIC har en
drivstoffgjerrig dieselmotor som yter 170 hestekrefter og 400 Newtonmeter. Bilen scorer høyt i alle tester, ikke minst
på kjørekomfort og sikkerhet.

Kontinuerlig bruk

Det er heldigvis ikke ofte Grimstad
Brannvesen har røykdykkere i aksjon, men den nye bilen vil være i kontinuerlig
bruk. Den skal nemlig også fungere som overbefalsbil. Det betyr at bilen er på
hjul hele tiden, og ved utrykning vil leder på skadestedet benytte den nye
bilen, opplyser Ommundsen.

Normalt ville den nye Mercedes’en til brannvesenet,
inkludert ombyggingen til 250.000 kroner, kostet omkring en million kroner. Men
brannvesenet får avgiftsfritak og slipper dermed litt billigere.