Hondas nyhets-dobbel

Av Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Honda er på offensiven
og slår til med ukens dobbel. Begge bestselgerne kommer i nye utgaver og
med spennende og overraskende nytt.

Både Honda CR-V, verdens mest solgte SUV og allerede kåret
til «SUV of the Year» i USA, har sammen med familiebilen Civic gjennomgått
vellykket facelift. De
karakteristiske designelementene er blitt ytterligere forsterket og fremstår
enda mer sporty, selv om begge modellene beholder sin unike Honda-stil.

– Det er ingen store og tydeligere forandringer, men likevel
omfatter facelift’en mange spennende
nyheter, slett ikke bare kosmetiske påfunn, sier salgssjef Magnar Hovatn hos
Bavaria Arendal.

55.000 billigere

Den største nyheten
ved Honda CR-V 2015-utgave vil glede mange. CR-V blir nemlig nå tilgjengelig
med ny, kraftigere dieselmotor og en helt ny ni-trinns automatgirkasse. Den nye
1,6-liters i-DTEC firesylindrede dieselmotoren av motorfamilien med det
poetiske navnet Honda Earth Dreams Technology, gir betraktelig høyere effekt
enn forgjengeren: 160 hestekrefte og dreiemomentet er kraftfulle 350
newtonmeter.

Mange nordmenn vil nok velge den nye ni-trinns
automatgirkassen. Denne er utviklet for å utnytte den nyeste motorens
effektivitet fullt ut. Den medfører heller ikke mer enn 135 gram i CO2-utslipp.
Dette er en reduksjon på 20 prosent sammenlignet med den forrige fem-trinns
automatgirkassen.

– Og det betyr at utslippet er redusert med 46 gram pr.
kilometer, som som igjen innebærer at prisen på bilen reduseres med hele 55.000
kroner, sier en svært fornøyd Hovatn.

Honda Connect

2015-utgaven av CR-V har naturligvis DAB+ og en rekke elektroniske førerassistenter.
Dessuten er nye CR-V eiere blant de første som får tilgang til Honda Connect,
selskapets innovative nye app-drevne infotainment-system.

Honda Connect er montert som standard i hele serien. Det
skal gi større brukervennlighet og flere tilkoblingsmuligheter mens du kjører,
og funksjonene presenteres på en 7-tommers berøringsskjerm. Honda opplyser at
systemet gir fører og forsetepassasjer rask tilgang til alt fra informasjon om
bilen, ryggekamera og musikk, til Bluetooth-tilkobling for telefoner og
aktivering av såkalt MirrorLink-teknologi.

Funksjonene inkluderer internett-tilgang, ni
forhåndsinstallerte apper, samt tilgang til produsentens egen «app-store», Honda
App Center. Brukerne får også valgfri Garmin-satellittnavigasjon, lydvisning,
AM/FM/DAB- og Internett-radio, telefongrensesnitt og Bluetooth-tilkobling. I
tillegg tilbys et ryggekamera med dynamisk veiledning, samt bilopplysninger,
som trippteller, drivstofføkonomi og reisetid.

Laveste forbruk

Siste generasjon Honda Civic kom i 2012 og stasjonsvognen
kom for bare et år siden til Norge. Men allerede nå har også den romslige og
elegante familiebilen fått en facelift. Det betyr enda tøffere utseende og enda
mer nyttig elektronikk. Men fremfor alt fremstår Civic som en svært romslig bil
med meget beskjedent forbruk.

– Det er fristende å
påstå av Civic’en bruker minst drivstoff av alt som ruller med bensin- eller
dieselmotor. Den bruker mindre enn langt mindre biler som Honda Jazz og VW
Polo, sier Magnar Hovatn. Et forbruk på 0,36 liter på mila er imoonerende.
Dessuten at Civic stasjonsvogn klassens største bagasjerom på 624 liter med
baksetene oppslått.