Av Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Med markert sportslig utseende og masse energi byr BMW-familiens spreke lillebror på herlig
kjøreglede. Nye 1-serie er en lekker, rå
nykommer i kompakt-klassen. «Like allsidig som livet» , skal vi tro introen fra
BMW-miljøet.
– Bak rattet i nye 1-serie føler du virkelig at du kjører en
større bil. Kjøreopplevelsen står ikke tilbake for noe, sier salgssjef Glenn
Taraldsen hos Bavaria Arendal, som har fått en ekstra påminnelse ved
lanseringen av nyheten.
– Forhåndsinteressen
har gitt oss et klart signal om at vi skal ha enda større fokus på
kompaktklassen. Forhåndssalget av nye 1-serie tredørs og femdørs har overgått
alt vi har opplevd med større modeller, forteller han.
Passer for alle
BMWs minste modell ble lansert i 2004 og har vært en suksess –
også i Norge. Men det knyttes ekstra store forventninger til den ferskeste
utgaven, med umiskjennelig premiumspreg, lekkert utseende, dynamiske,
drivstoffgjerrige motorer og avansert utstyr for ethvert behov.
– Det er umulig å
sette 1-serie i en spesiell klasse. Dette er virkelig en bil som passer for
alle, sier Taraldsen, som fremhever både de sportslige og praktiske egenskapene
til den nye modellen.
Personlig preg
Det temperamentsfulle, elegante utseendet understreker bilens sportslige egenskaper.
Valg av motor og utstyrspakke gir kjøperen mulighet til å gi bilen et personlig
preg.
Den som faller for nye 1-serie har nemlig valget mellom de
sportslige og drivstofføkonomiske 3-sylindrede BMW TwinPower Turbo bensin- og
dieselmotorene, de temperamentsfulle 4-sylindrede BMW TwinPower turbomotorene
og den 6-sylindrede M Performance TwinPower Turbo bensin-rekkemotoren i BMW
M135i.
De samme motorene brukes også i både 3-dørs og 5-dørs
utgaven.
Mange valgmuligheter
I følge BMW-miljøet ender man uansett opp med en motor man ikke
finner maken til i kompaktklassen. Det bidrar også BMW EfficientDynamics til,
en strategi som omfatter tiltak som Auto Start Stopp-funksjon, girindikator og
Brake Energy Regeneration.
BMW 1-serie byr naturligvis på ergonomisk kupé, mange
oppbevaringsmuligheter og fleksibelt bagasjerom. 6-trinns manuell girkasse
eller 8-trinns automatgirkasse bidrar til svært smidige kjøreegenskaper.
120d med xDrive firehjulstrekk vil for første gang være
tilgjengelig med åttetrinns automatgirkasse som standard.
Utstyrsversjonene Urban Line, Sport Line eller M Sportspakke
gir mange valgmuligheter.
Økonomisk
Alle bilprodusenter tenker drivstoff-økonomi. BMWs løsning er ECO
PRO-modusen som hjelper sjåføren å bruke
bilen på en mest mulig effektiv måte. Med en gang man velger den
drivstoffbesparende modusen, aktiveres det intelligente systemet, som hjelper
med å redusere drivstofforbruket. Hvor mye man kan spare, avhenger av førerens
personlige kjørestil.
I tillegg får man hjelp av bilens start-/stop-system, som
reduserer drivstofforbruket ytterligere ved at motoren stoppes automatisk når
du bremser helt opp, i for eksempel et lyskryss. BMW 1-serie kombinerer høy
effekt og lavt drivstofforbruk.
Firehjulstrekk
Glenn Taraldsen tror det blir mest rift om modellen 118d xDrive
med 150 hesters motor og firehjulsdrift.
– Vi selger absolutt flest biler med firehjulstrekk, og jeg
tror ikke nye 1-serie blir noe unntak, sier han.