Hybrid RAV4 på alle fire

Av Jens P. Christensen, Agderposten Medier

Toyota viser en helt ny hybridutgave av RAV4 med
firehjulsdrift.
For over 20 år siden brakte Toyota en viktig endring inn i
bilverdenen, med sin nyskapende førstegenerasjon RAV4. Nå skapes igjen et unikt tilbud i det europeiske kompakt-SUV
markedet
.

Den nye RAV4 Hybrid All Wheel Drive (AWD) representerer en
ny dimensjon ved Toyotas kjøreglede med hybridteknologi. En 2,5-liters
bensinmotor i kombinasjon med en hybridenhet og en ekstra elektrisk motor på
bakakselen gir hybrid fremdrift til RAV4, heter det i en pressemelding fra
Toyota.

Økt sikkerhet og stabilitet

Det elektroniske firehjulstrekksystemet gir økt sikkerhet og
stabilitet på glatte veier og tilbyr en hengervekt på 1,650 kg. Enkel og sikker
manøvrering med henger er ivaretatt gjennom et eget kontrollsystem.

Visningen av hybrid-varianten sammenfaller med
introduksjonen av en ny oppgradert RAV4, som får ny eksteriørstyling, et
forbedret interiør samt økt nivå på teknologi og sikkerhetsutstyr.

Den nye frontdesignen gir RAV4 en sterkere tilstedeværelse
og bilen får nå komplette LED hovedlys. Sidepanelene foran kanalene er endret
for å gi mer flytende linjer. Bak har lyktene fått en ny design og en ny
støtfanger som gir et mer sofistikert uttrykk.

Hevet kvalitet

Innvendig har den opplevde kvaliteten blitt betydelig hevet
gjennom et nytt kombi-instrument med en fullfarge TFT-skjerm og gjennom bruk av
myke materialer.

Utstyrsnivået er ytterligere økt med en ny 360° Panorama
monitor. Systemet visualiserer hindringer som ellers ville vært i blindsonen
ved å benytte kameraer foran og bak, og gir en direkte 360° utsikt til hva som
er rundt bilen.

Avansert sikkerhet

Sikkerhetsutstyret på nye RAV4 vil også få en betydelig
oppgradering, gjennom den nye Toyota Safety Sense sikkerhetspakken. I tillegg
til kollisjonsvern (PCS), feltskiftevarsling (LDA), automatisk fjernlys (AHB)
og skiltgjenkjenning (RSA), som vil bli lansert på nye Auris og nye Avensis de
kommende månedene, vil den nye RAV4 også få adaptiv fartsholder (ACC) og et
kollisjonsvern (PCS) med to betydelige oppgraderinger.

For det første vil PCS operere på et større relativt
hastighetsområde mellom 10 km/t og bilens topphastighet, og den kan redusere
hastigheten med ca. 40 km/t. For det andre er systemet i stand til å oppdage
potensielle sammenstøt med fotgjengere, hvor automatisk bremsing vil utføres i
hastigheter mellom 10 til 80 km/t, og kan redusere bilens hastighet med ca. 30
km/t.

Den nye RAV4 Hybrid AWD vil ankomme norske bilbutikker i
begynnelsen av 2016.