Golf som supermiljøbil

Av Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Golf GTE ble vist
som en verdensnyhet under Arendalsuka i august i fjor. Da var det «bare se, men ikke kjøre».

Nå er
Volkswagens første ladbare hybrid endelig her. «Supermiljøbilen» er en
kraftpakke som forener det beste fra to verdener.

Norges mest solgte bil finnes i
mange varianter. Og da Golf ble lansert som elbil ble det umiddelbar suksess.
Derfor er det naturlig at VW-teamet i Arendal er svært optimistiske når det
gjelder lavutstippsbilen GTE, som allerede har fått tilnavnet supermiljøbilen.
.

– Golf GTE er en spennende
nyhet. I virkeligheten er det to biler i én – elekrisk motor for avstander
under 50 kilometer og sportslig, vanlig
Golf med sprek bensinmotor for lengre distanser, sier salgssjef Lars
Gommerud.

– En bil som passer for alle,
legger han til.

Beste fra to verdener

Naturligvis vekker det oppsikt
når Volkswagen lanserer sin første ladbare hybrid.

Golf GTE forener det beste
fra to verdener, I elektrisk modus kan man kjøre opptil 50 kilometer med et
bensinforbruk og CO2-utslipp på null. Med full bensintank har bilen en
rekkevidde på 939 kilometer i hybridmodus takket være en 1,4 liters TSI-motor.
Snittforbruket blir da på 0,15 liter per mil, og med et CO2-utslipp på bare 35
gram per kilometer.

I tillegg til å være en
særdeles drivstofføkonomisk ladbar hybrid, er Golf GTE faktisk også en
sportsbil. Elmotoren yter 102 hestekrefter, mens bensinmotoren yter 150
hestekrefter. Samlet kan de oppnå en maksimal effekt på 204 hestekrefter og et
dreiemoment på 350 Nm, noe som gjør at 0 til 100 km/t går unna på 7,6 sekunder
og toppfarten er 222 km/t. På ren eldrift er toppfarten 130 km/t.

Innovative løsninger

Innovative løsninger og høyt nivå
av sikkerhetsutstyr er en viktig del av den nye Golf GTE. Nykommeren er svært
godt utstyrt, med full-LED hovedlys som på e-Golf, LED-baklykter,
parkeringssensorer foran og bak, elektrisk innklappbare speil og 17»
lettmetallfelger med blå bremsekalipere for å nevne noe.

Innvendig har den blant annet
et komplett interiør hentet fra Golf GTI hvor de røde sømmene er byttet med
blå. Utstyrslisten over ekstrautstyr er relativ omfattende og inneholder både
panoramasoltak, skinninteriør og sist men ikke minst tilhengerfeste! Golf GTE
kan trekke tilhenger på inntil 1.500 kg, som er unikt for ladbare hybrider.

Elbil og sportsbil

Golf GTE byr på morsom og
spennende kjøreopplevelse. Volkswagens info-eksperter har rett i at dette er en
herlig kombinasjon av det beste fra to verdener. Med et enkelt tasterykk forvandler man bilen fra en miljøsnill og
lydløs elbil til en sprek sportsbil med freskt fraspark og grom godlyd. Da
merkes det godt at 204 hester sparker fra.

Golf GTE kan kjøres i
forskjellige modi – for eksempel kan føreren velge «e-mode» for ren elektrisk
drift. Stiller man bryteren på «GTE», oppkalt etter bilen, får man frem de mest
sportslige sidene ved å hente ut maks fra begge motorer.

Den store berøringsskjermen
på instrumentpanelet har i tillegg til de vanlige funksjonene også informasjon
relatert til den hybride drivlinjen som energiflyt, potensiell kjørelengde,
statistikk over forbruk med mer.

Golf GTE er i likhet med
e-up! og e-Golf også utstyrt med «Car-Net e-Remote» som setter eieren i stand
til å sjekke og styre en rekke funksjoner fra en smartphone, som å tidsstyre
klimaanlegget mens bilen står til lading, sjekke rekkevidde, finne nærmeste
ladestasjon osv.

Enkel lading

Mange kjører godt under fem mil
til daglig, og kan dermed klare seg med elektrisk drift. Fra en vanlig
stikkontakt i garasjen eller på husveggen, lades et tomt batteri på tre og en halv
time. Batteriet har en kapasitet på 8,8 kWh og veier 120 kg, slik at bilen har
en totalvekt på 1524 kg. Ladekontakten sitter skjult bak Volkswagen-logoen i
grillen.

– Vi har forhåndssolgt flere
Golf GTE, og vi er ganske sikre på at mange kunder vil falle for denne
spennende bilen når de får sett og prøvd den, sier Lars Gommerud.