Familiebil som sier seks

Av Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Mazdas store sekser er blitt en elegantere, sprekere og
usedvanlig velutstyrt familiebil. Med nyutviklet firehjulsdrift og gunstig pris
aspirerer nye Mazda6 sterkt til
norgesbil-tittelen.

– De som har sett bilen er svært begeistret. Vi rakk ikke å
registrere vår første demobil før den ble solgt.

– Det var virkelig kjærlighet ved første blikk, sier
Mazda-forhandler Stig Rune Aasen, som også kan fryde seg over de positive
omtalene og terningskastene Mazda6 innkasserer i motorpressen.

Beste kjøp i klassen

– Mazda6 tilhører jo en tøff
klasse, hvor konkurransen er hard. Men jeg kan ikke skjønne annet enn at
dette er en real utfordrer til de tradisjonelle bestselgerne.

Dessuten er en topputstyrt, stor bil med firehjulsdrift, 175
hk motor og automatgir til 461.500 kroner utvilsomt beste kjøp i klassen, mener
han.


Vesentlig oppgraderinger

Mazda6 har gjennomgått
vesentlige oppgraderinger. Bedre lydisolering av hele karosseriet, et oppdatert
fjæringssystem og forbedrede seter gir enda bedre komfort. I tillegg har bilen
fått et mer avansert sikkerhetssystem.

Utvendig har frontlys og baklys fått nytt design. Mazdas
signatur, den femkantede grillen, har fått ny og mer kraftfull utforming.
Interiørmessig har den gjennomgått ennå større endringer med helt nytt
instrumentpanel og ny midtkonsoll.

Firehjulsdrift

Den største nyheten er Mazdas nyutviklede firehjulsdrevne AWD-system.
Mazda6 stasjonsvogn med 175 hk motor,
automatgir og 4×4 drift og høyeste utstyrsnivå blir nok besteselgeren. Men også
utgaven med 150 hk diesel og manuelt gir til 388.000 blir attraktiv.

Andre motoralternativer er bensinmotorer på 2.0 l og 2.5 liter.
Samtlige motorer har Mazdas start/stopp-system i-stop og på noen motorer finnes
også Mazdas unike regenererende bremsesystem, i-ELOOP.

Stillegående

Mazdas utviklingsingeniører har lagt ned mye arbeid i økt
komfort. Det er lagt stor vekt på forbedret lydisolering av karosseriet. Det
fortelles at omfattende tester på nordisk asfalt har vært viktige i prosessen
på å senke støynivået. Asfalten på nordiske veier er nemlig grovere enn i
sydligere land.

Målinger viser at støynivået er senket med ca 10 prosent på
veier med grovt underlag og med 25 prosent på motorveier. Et forbedret
fjæringssystem med foringer bidrar til å senke støynivået.

Elegant interiør

På 2015 utgaven av Mazda6 er både instrumentpanelet og
midtkonsollen forandret. Samtidig er kvaliteten på de ulike materialene
forbedret, rattet har fått mykere skinn og Mazdas designere har i høyere grad
benyttet off-white skinn.

Mazda6 får også den nye, frittstående 7” store fargeskjermen
på instrumentpanelet og Active Driving Display, et head-up display som er
plassert oppe på instrumentpanelet foran føreren og hele tiden viser de
viktigste informasjonene. I tillegg får den Mazdas mobile oppkoblingssystem,
MZD Connect.

Andre nyheter er elektrisk parkeringsbrems og setevarmere i
baksetet

Flere sikkerhetssystemer

Mazdas ulike sikkerhetssystemer, i-ACTIVSENSE, er nå
utviklet ytterligere.

Mazda6 i 2015 utgaven har et forbedret system for filskifte
(Blind Spot Monitoring, BSM) som overvåker et større område, to filer i stedet
for en, full LED lyspakke (hovedlys, tåkelys og fjernlys) med ny avansert
adaptiv fjernlyskontroll og Rear Cross Traffic Alert (RCTA) som scanner ca. 7 m
i hver retning ved ryggemanøvrering. I tillegg har den Autobrems bakover som
fungerer i lave hastigheter.