Nye Volvo XC90 – mye mer enn en bil

Av Jens P. Christensen, Agderposten Medier

Volvo har svidd av svimlende 70
milliarder kroner på å utvikle nye XC90 – som markerer et nytt kapittel i
Volvos historie. Og det ble ikke spart på konfekten da det nye vidunderet ble
Norges-lansert for 1000 VIP-gjester, med et forrykende show i Operaen. Med
opera og rock, klassisk, dans og rap i sjønn harmoni trigget kjente artister forventningen før en
hvit SUV gled inn på scenen og umiddelbart overtok hovedrollen – til øredøvende applaus, naturligvis.

Dette var ingen ordinær bilpremiére. Det
var en historisk dag. – Vi lanserer ikke
bare en ny bil, vi relanserer også selve merkevaren vår. Denne dagen markerer
en ny tid for selskapet. Nye XC90 baner vei for en rekke spennende nye modeller fremover, sa en stolt Øystein
Herland, adm. direktør i Volvo Car Norway.

Det sa en tydelig stolt Øystein Herland, adm. direktør i Volvo
Car Norway, da nye Volvo XC90 ble Norgs-lansert med fynd og klem fra
Operaens scene foran 1000 inviterte
VIP-gjester.

Volvo Cars oppfyller dermed løftet om å levere en premium
SUV med syv seter. Konsernet omtaler XC90 som «visuelt slående, med
verdensledende sikkerhetsfunksjoner, ny drivlinjeteknologi, uovertruffen
kombinasjon av kraft og drivstoffeffektivitet – og et interiør med detaljer som
vil begeistre den meste kresne».

70 milliarder

Det har tatt tre år å utvikle
nye XC90. Utviklingen har vært del av et investeringsprogram hos Volvo
Cars på hele 70 milliarder kroner. Dette representerer et av de største
industriprosjektene i Sverige de senere årene.

Nye XC90 markerer et nytt kapittel i Volvo Cars historie, og
viser teknologi- og designretningen for kommende modeller – alt bygget på Volvo
Cars egen Scalable Product Architecture (SPA)-plattform.

Volvos nye ansikt

Som et symbol på denne viktige dagen i Volvos 87 år lange
historie, blir helt nye XC90 den første modellen med selskapets nye og mer
fremtredende logo, kalt Jern-merket. Jern-merket og de T-formede «Tors hammer»
EDRL-lysene presenterer Volvos helt nye, karakteristiske designspråk for fremtidige
modeller.

Kompromissløs SUV

Nye XC90 er et resultat av Volvos egen utvikling. Den enestående
kombinasjonen av velvære, plass, fleksibilitet, effektivitet og sikkerhet vil
bidra til å føre SUV-segmentet opp til et nytt nivå.

– Man får følelsen av full kontroll, mye innvendig plass og
fleksibel kapasitet – kombinert med smidigheten og komforten som for en langt
mindre og lavere bil.

– Adrenalinrushet er nøkkelen til ekte kjøreglede, kommer av
et drivverk som gir uovertruffen kombinasjon av kraft og ren drift. Og ettersom
nye XC90 bærer Volvo-merket, kommer verdensledende sikkerhet som standard,
kommenterer Volvo Cars utviklingssjef.

Nye XC90 har den mest omfattende og teknologisk avanserte
standard-sikkerhetspakken i bilindustrien. Pakken inneholder to verdensnyheter
– en som begrenser konsekvensene av utforkjøringer, og en som innebærer
autobrems for kryssende trafikk.

Nye XC90 er den første bilen i verden med teknologi som
automatisk bremser dersom føreren svinger ut mot en møtende bil. Dette er en
vanlig situasjon for eksempel i travle bygater.

Luksuriøst interiør

Interiøret i helt nye XC90 er det mest luksuriøse som noensinne
er designet for en Volvo. Det mest slående elementet er den sentrale
berøringsskjermen, som danner hjertet i kontrollsystemet for hele bilen.
Systemet gir et interiør praktisk talt uten knapper, og representerer en helt
ny måte å føre bilen på. Systemet gir også tilgang til en rekke
internettbaserte produkter og tjenester – og bidrar til et interiør som er
moderne, romslig og ryddig, i beste skandinaviske designtradisjon.

Fra 750.000

Prisen på Nye Volvo XC90 starter i Norge på snaue 750.000
kroner. Da kommer bilen med syv seter og er i utstyrsvarianten Kinetic – med
190 hk dieselmotor, forhjulsdrift og åttetrinns automatkasse.

Nye XC90 vil være ute hos norske forhandlere i mai.