Kjempetøff fransk/norsk spesial

Av Jens P.Christensen, Agderposten Medier
Når franske og norske høyprofilerte merkevarer smeltes sammen MÅ det
bli et spennende resultat. Renault Captur Helly Hansen Limited Edition er bilen
for dem som har sans for det lille ekstra. En knallrød, kjempekul crossover med
sprek design, fullstappet med utstyr – skapt for kjøreglede og frihetsfølelse.

Det er ganske spesielt at en av Europas bilgiganter spiller på
lag med en norsk tekstilprodusent. Men Helly J. Hansens Oljeklædefabrik som
sjømannen Helly Juell Hansen grunnla for å produsere sydvester og arbeidstøy –
omtrent samtidig med at Louis Renault begynte å eksperimentere med biler i
Paris – er blitt et sterkt merkenavn internasjonalt. Ikke minst innen
high-performance sport og fritid.

Renault Captur er blitt en storslager i hele Europa og for å
understreke bilens spesielle egenskaper og sportslige fortrinn, har altså
franskmennene valgt å skape en spesialutgave med Helly Hansen-stempel.
Spennende!

– Utrolig kul bil

Renault Captur Helly
Hansen Limited Edition er lett gjenkjennelig med flammerød metalliclakk og sort
tak, felger, A-stolper og sidespeil. Helly Hansen-logoen er diskret plassert
øverst på døren og på de blanke innstegslistene.

– En utrolig kul bil som er morsom å vise kundene, sier
salgssjef Anders Klem Husebye hos JM Auto, som allerede kan konstatere at mange
tenner på nyheten, som er produsert i et begrenset antall.

– Vi har allerede
solgt fire biler. Kundene har sett bilen på TV og blir enda mer begeistret når
de får sett og prøvd bilen, sier han.

– Den er tøff å se på, men kjøreopplevelsen er helt
spesiell. Det skyldes ikke minst Extended Grip, som gir ekstra trekkraft og en
fantastisk veigrep, sier Husebye, som understreker at bilen er svært velutstyrt
og praktisk innredet.

Extended Grip

Captur Helly Hansen er utstyrt med Extended Grip, et meget
praktisk system som regulerer motorens dreiemoment og drivkraft for å maksimere
veigrepet ved vanskelige kjøreforhold, f.eks. i snø eller sand. Føreren kan
velge mellom kjøre modusene «Landevei», «Mykt underlag» og «Ekspert».

Med 20 cm. bakkeklaring og beskyttelsesplater foran og bak
lar ikke denne bilen seg stoppe av huller, humper eller ulendt terreng.

Helly Hansen-utgaven har to motoralternativer – bensinmotorene Energy 0,9 TCe 90 med
Stop&Start (113 g/km, 0,49 l/mil) og 1,2 TCe 120 EDC

Spekket med utstyr

Spesialutgaven er usedvanlig velutstyrt. ABS-bremser,
elektronisk stabilitetskontroll (ESP), 17 toms sorte felger og
bakkestartassistent er selvsagt i en sånn bil. Dessuten har bilen automatisk
klimaanlegg (ECC), tåkelys med svinglysfunksjon, elektriske vindusheiser foran
og bak (med puls-funksjon og klemsikring på førersiden) og cruise control /
hastighetsbegrenser.

Den mørke innredningen med rødedetalje har tydelig og
elegant Helly Hansen-preg. Høyde- og lengdejusterbart ratt, regn- og lyssensor,
elektrisk justerbare, innfellbare og oppvarmede sidespeil og skinntrukket ratt
er praktisk for sjåføren.

Bilen er utstyrt medR-LINK, tilkoblet
multimediasystem med 7’’
berøringsskjerm, TomTom navigasjon, USB,
AUX-in, radio og bluetooth