Nye Fabia – fargeglad friskus

Av Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Skoda Fabia
er blitt større, kulere, svært velutstyrt – og like prisgunstig. Et fargerikt,
friskt pust som spesielt skal appellere til unge bilkjøpere, hevder
forhandleren, som er sikker på at tredje generasjon Fabia blir en av årets
slagere.

Tydelig inspirert av det spreke førsteinntrykket av den moderne
Skoda-lillebroren har Leif Christian Gromstad og Kjetil Sørby hos Gromstad
Motor Stoa store forventninger til nykomlingen. De gleder seg til å vise
kundene bilen som allerede er kåret til «Car of the Year» i England.

– Fabia er blitt adskillig mer moderne, har fått et sprekere utseende og er fremfor alt skikkelig
velutstyrt og spennende. Med spreke fargekombinasjoner og tøffe løsninger som
Mirror Link er det åpenbart at Skoda satser tungt på ungdommen, men dette er i
høyeste grad en bil som passer for alle, sier Sørby.

Mye bil for pengene

– Og nye Fabia er på alle måter helt i tråd med Skodas motto
«Mer bil for pengene», kommenterer Gromstad.

Nye ŠKODA Fabia er utstyrt med siste generasjon motorteknologi,
fra konsernplattformen MQB, med nye drivstoffgjerrige motorer som selvfølgelig
oppfyller EU6 standard.

Kundene kan velge mellom tre dieselmotorer eller fire
bensinmotorer som alle er utstyrt med start-stop automatikk og rekuperasjon som
standard. Og man kan velge mellom manuell girkasse og den moderne DSG
automatgirkassen.

Motorvalg

Bensinmotorene strekker seg fra en 1.0 MPI tre-sylindret motor
på 60 hk, (stasjonsvogn leveres ikke med 60 hk bensinmotor) opp til en
4-sylindret 1,2 TSI turbo motor på 110 hk.

De nye turbo dieselmotorene med direkte innsprøyting er alle
basert på common-rail med tre sylindere. Motorblokken er i støpt aluminium.

Senere presenteres også en GreenLine version med en 75 hk
1.4 TDI motor med et forbruk på kun 0,31 l pr. mil med et CO2 utslipp på kun 82
g/km.

Større og lettere

Nye ŠKODA Fabia er opptil 65 kg lettere, og får en vekt fra 980
kg/1004 kg for stasjonsvogn. Bilen er 90 mm bredere og 30 mm lavere en
forgjengeren. Stasjonsvognen blir også lenger. Samtidig utvides også sporvidden
og akselavstanden, noe som bidrar til økt kjørekomfort og mer sporty
kjøreegenskaper.

Avansert teknologi

Nye Fabia har et nytt chassis med MQB teknologi, og en rekke
andre elementer fra konsernets felles plattform. Herunder ligger også infotainment
systemer, elektronikk, assistentsystemer og elektromekanisk styring.

Den elektromekaniske styringen erstatter elektrohydraulisk
styring som reagerer raskere, er mer presis, og krever mindre krefter. Dessuten
er vekten blitt lavere enn tidligere, noe som bidrar til lavere forbruk og
utslipp.

Topp sikkerhet

Sikkerheten i nye Skoda Fabia gjør den til en av de sikreste i
sin klasse. Standardutstyret er omfattende med en rekke viktige funksjoner. Det
inkluderer Front assist, hvor en frontplassert radar leser veibildet foran
bilen, og automatisk bremser opp når trafikken foran stopper opp.

Om uhellet er ute, er også Multikollisjonsbrems som etter et
uhell automatisk bremser bilen, slik at den ikke ruller videre. Dessuten er
elektronisk differensialbrems, XDS+ standard.

Mirror Link

Da Skoda lanserte Fabia første gang i 1999 var det en
kompakt, men forholdsvis romslig, enkel og usnobbete bil med teknikk som
stammet fra VW Polo. Siden den gang har Fabia hatt stor suksess.

Tredje generasjon som nå ruller ut på norske vinterveier er
en svært moderne bil med en rekke teknologiske fortrinn. Det er nok å nevne
«Mirror Link» – et Skoda-system der bilen «speiler» en smartphone, et smart
system som inngår i en pakke som også inneholder oppgradert radio med 6,5-tommers
berøringsskjerm.

Det bør også nevnes at de som bestiller en ny Fabia kan
velge mellom over 150 spreke fargekombinasjoner!

Av mer praktiske fortrinn er bagasjerommet, som på nye Fabia
stasjonsvogn er på hele 530 liter ved oppslått bakseterygg og hele 1395 liter
ved nedslått bakseterygg.