Begeistring for nye Mondeo

Av Jens P. Christensen, Agderposten Medier

Endelig
ruller nye Ford Mondeo på norske

vinterveier. Femte generasjon av den
norske familiefavoritten har latt vente på seg, men den som venter på noe godt
venter som kjent ikke forgjeves. Nye
Mondeo vekker begeistring for både eleganse, utstyr og kjøreglede.


– Interessen er upåklagelig. Mange har forhåndsbestilt den nye Mondeo,
forteller salgsdisponent Dagfinn Noddeland ved Arendal Auto, som har opplevd
Mondeo-populariteten siden den første generasjon ble lansert for 32 år siden.

Og
hans dom er krystallklar:


Mondeo har alltid vært spesielt godt kjent for å være god å kjøre, men femte
generasjon slår alt. Den er simpelthen ekstremt god å kjøre!


Dessuten har den nye utgaven alle de egenskapene som har gjort Mondeo til en bestselger – god plass, masse utstyr,
prisbelønte motorer og ikke minst svært gunstig pris, sier han.

Stasjonsmesteren

Mondeo har fått tilnavnet «stasjonsmesteren», og Noddeland regner med at den nye utgaven vil leve opp
til forventningene. Seks av ti nye Mondeo blir nok stasjonsvogn, tror han. Men
også Mondeo 5 dørs kombikupé og 4 dørs sedan er attraktive alternativer.

Han
er også svært fornøyd med å kunne tilby Mondeo firehjulsdrift, Fords
hederskronte Eco Boost-motorer og automatgir. Syv av ti Mondeo-kjøpere vil
velge automat, tror han.

Mondeo
er blitt større og har et vesentlig mer påkostet interiør enn modellen den
erstatter. Likevel opereres det med meget konkurransedyktige
introduksjonspriser, så alt bør ligge til rette for en ny Mondeo-bølge.

Sterkere og sikrere

Nye Ford Mondeo bruker avanserte materialer og
produksjonsteknikker for økt styrke, forbedret sikkerhet og redusert vekt.
Mondeos karosseristruktur inneholder også 61 % høystyrkestål.

Ford
har også tatt i bruk en pionérteknikk der brukte vannflasker i plast benyttes i
deler av støtfangerne Resirkulert plast brukes til å produsere Xenoy-materialet
som står for 38% av energiabsorberingsmaterialet i den fremre delen av bilen.

Fords
oppblåsbare setebelter bak – som er de første i bilindustrien – har
Europa-debut i nye Mondeo. På 40
millisekunder utvider setebeltene seg til å dekke et område som er fem ganger
bredere enn vanlige setebelter.

Mest avanserte noensinne

Nye Mondeo blir omtalt som den mest avansert Ford-modellen som
noensinne. Av tilgjengelig teknologi kan blant annet nevnes;


Antikollisjonsassistent med fotgjengeroppdagelse for å unngå
personer i veibanen – systemet kobler automatisk inn bremsene dersom sjåfør
ikke reagerer på advarselen.


Fords adaptive LED frontlysteknologi
med dagslyslignende lys hvor
lysvinkler og intensitet justeres automatisk ut fra kjøreforholdene.


Oppblåsbare sikkerhetsbelter
i baksetene som i løpet av 40
millisekunder fylles med luft slik at sikkerhetsbeltene dekker et område av
overkroppen som er fem ganger bredere enn et konvensjonelt belte ved
sammenstøt.


Parkeringsassistent
med funksjonalitet for vinkelrett parkering og
automatisk lukeparkering uten at sjåføren behøver å røre rattet.


AWD – Fords intelligente firehjulstrekksystem
lanseres på Ford Mondeo,
dette til stor glede for norske bilkjøpere (tilgjengelig noen måneder etter
lansering).

Som
eksempel på utstyrsvalget kan nevnes at nye Mondeo Titanium inneholder som
standard 17’’ aluminiumsfelger, DAB radio/CD spiller med SYNC, Active City
Stop, filskifteassistent med filskiftevarsler, trafikkskilt gjenkjenning,
føreroppmerksomhet-overvåkning, cruisecontroll, takrails, nøkkelfri adgang og
start, automatisk klimaanlegg med to soner, elektrisk innfellbare speil,
skiluke, sportsseter og mye mer.

Prisbelønte motorer

Nye Mondeo er første bil i klassen med 1.0-liters EcoBoost
bensinmotor – som i 2014 ble kåret til Årets Internasjonale Motor for tredje år
på rad. Motoren som er tilgjengelig i nye Mondeo er på 125 HK og slipper ut 119
g/km CO2.

Fords
nye 1.5-liters EcoBoost-motor vil også bli tilgjengelig i Mondeo-serien. Denne
motoren utvikler 160 HK, mens en 2.0-liters EcoBoost er tilgjengelig med 203 og
240 HK.

En
ECOnetic Technology-modell vil bli tilgjengelig med en 1.6-liters dieselmotor
med et forventet CO2-utslipp på 94 g/km.

Blant
de avanserte elektroniske løsninger og tekniske nyheter som lanseres med nye
Mondeo er en kraftig 2.0-liters TDCi-dieselmotor med doble turboer som gir 210
HK og 450 Nm dreiemoment – med betydelig redusert CO2-utslipp.

Nye
Mondeo kan også leveres med en modifisert 2.0-liters TDCi-motor med enkel variabel
geometri turbo, som utvikler 150 og 180 HK.

Denne
motoren vil bli tilgjengelig med Fords intelligente firehjulsdrift.