Gjorde rent bord – igjen

Av Jens P. Christensen, Agderposten Medier

Det er
same procedure as last year – and every
year – i bilsalget I Aust-Agder. Volkswagen
er urokkelig på salgstoppen og nok en gang gjør folkevogn-modellene rent
bord innen nybilsalget.

Mest
solgte bilmerke totalt

• Mest
solgte personbil

• Mest
solgte varebil

• Og
selvsagt – mest solgte modell


Til sammen ble det solgt 2680 nye personbiler i Aust-Agder i fjor. 16,6 prosent av disse hadde et VW-merke i
grillen. Nærmest kom Toyota med en markedsandel på 12,2. Volvo overtok 3. plassen, fortan Nissan og
Audi.

Også det sterke Volkswagen-hegemoniet innen vare- og
kombibiler er beholdt. Nesten halvparten
av varebilene som ble solgt i Aust-Agder
i fjor var en Volkswagen. Nærmest fulgte Ford, Mercedes-Benz og Citroën.

Favoritten Golf

Golf er urokkelig som austegdenes favorittbil. Med en
markedsandel på 16 prosent troner Golf suverent på salgstoppen.Nærmest fulgte
tre populære Toyta-modeller, nemlig Auris, RAV4 og Yaris. Det er også verdt å
merke seg at elbilen Nissan Leaf var inne på Topp 10 blant personbilene.

I varebilklassen dominerer VW-modellene Caddy og Transporter/Caravelle. med Citroën Berlingo og Peugeot Partner på de neste plassene. Men også Isuzu og
Mercedes-Benz Vito hadde sterke
salgstall.

Elbil-salget øker og i Aust-Agder toppet Volkswagen salget
også i den klassen, foran Nissan og Tesla.

Ingen selvfølge

– Vi gleder oss naturligvis over at vi klarer å beholde vår
posisjon som Aust-Agders ledende bilfirma, sier daglig leder Jan Trygve
Gromstad ved Gromstad Auto. Han kan konstatere at hver tredje nye bil som ble
solgt i Aust-Agder i fjor hadde et Gromstad-merke.

Hos Gromstad Auto ble det solgt 920 nye Volkswagen og
Audi. Med nytt og brukt ble solgt nesten
1500 biler. Hos Gromstad Motor Stoa ble det solgt 620 nye og brukte biler, så
til sammen ble det kjøpt 2100 biler i Gromstad-forretningene i løpet av
fjoråret.

– Det er selvfølgelig ingen selvfølge at vi oppnår gode
resultater. Det krever beinhard jobbing. Konkurransen er tøff og vi opererer i
et marked i stadig fornyelse.

Sterkt produktspekter

– Vi er heldige som
har selger biler av høy kvalitet og med et sterkt produktspekter. Volkswagen
har som kjent tatt mål av seg til å bli verdens største bilprodusent innen
2018. Audi er også i sterk utvikling. Det samme gjelder Nissan og Skoda som vår
forretning på Stoa forhandler.

– Lokalt må vi jobbe beinhardt for å beholde og styrke
kundetilfredsheten. Med dyktige medarbeidere kan vi bli enda bedre.

– Vinnerkultur er et viktig begrep. Det er gøy å være god,
sier Gromstad, som ser optimistisk på bilåret 2014.