SUVeren kjøreglede

Det
blir med drømmen – og en deilig prøvetur en dyster desemberformiddag. Dette er
en fantastisk bil forbeholdt de få som
prioriterer bil fremfor noe annet i livet, eller har en ekstra fyldig
konto. Prisen på vår bil lyder på 1.833.000 kroner.

Men for et par millioner får man en unik bil, en fantastisk familiebil, sportsbil og en praktisk, råsterk
SUV.

Det er ikke vanskelig å skjønne at Cayenne er blitt en dundrende
Porsche-suksess. Salget har overgått all forventning. Over 276.000
Cayenner ble produsert av den første generasjonen. (2002-2010) og
hittil har rundt 303.000 enheter av den andre generasjonen som ble innført i
2010 blitt produsert.

Sportsbil i SUV-klassen

Den
nye utgaven som lanseres i disse dager
har beholdt sitt spesielle
utseende, men har fått skarpere design, økt effektivitet og flere
standardfunksjoner. Dette er en sportsbil i SUV-klassen, med mer rom for
kjøreglede, kombinert med høy ytelse og typisk Porsche design-DNA.

Nye Cayenne kommer fem forskjellige versjoner, Cayenne Diesel,
Cayenne S, Cayenne Turbo, Cayenne S
diesel og Cayenne S E-hybrid.

Supersprek

Vi
har altså kjørt Cayenne S Diesel, en supersprek og topputstyrt kjøremaskin.
Under panseret produserer den 4,2-liters V8-motoren 385 hk (283 kW) ved 3750
rpm og fryktinngytende dreiemoment på 850 Newtonmeter fra 2000 til 2750 rpm.

Fra 0-100 (0- 62 mph) på 5,4 sekunder (5,3 sekunder med den valgfrie
Sport Chrono pakke). Toppfarten er 251 km/t (156 km / h), og dens NEDC
drivstofforbruk er 35,3 mpg (209 g / km
CO2 ). Kjøremaskinen trekker lett
3,5 tonn.

Bilen er utstyrt med komplett skinnpakke, 18 veis seter, panoramatak,
elektrisk hengerfeste og luftfjæring –
for å nevne noen av godbitene.

Stor interesse


Vi har Cayenne-kunder i vårt distrikt og det er flere som er interessert i
denne nye utgaven, bekrefter Tommy Espedal, Porsche-ansvarlig hos Bavaria i
Arendal. Han tror imidlertid at
dieselutgaven med 211 hk vil bli den mest populære hos kundene.

I tillegg til effekt på 211 hk og dreiemoment på 580 nM , byr den
utgaven på akselerasjon 0-100 på 8,5 sekunder.
Prisen på denne utgaven begynner på like under millionen.

Ved første øyekast kan den nye Cayenne bli tydelig identifisert med
sine bi-Xenon-lykter, som er standard på Cayenne og S-modellene.

Baksiden av den nye Cayenne reflekterer også denne nye
stil-behandlingen. Utformingen av baklyktene skaper en tredimensjonal effekt,
og bremselysene – som LED kjørelys foran – har fire karakteristiske elementer.
Nummerskiltet fordypningen, boot håndtak og lysene er nå integrert mer elegant
inn i bakluken. En automatisk åpning / lukking av bakluken er standard.

Inne i bilen har designerne viet mye av sin innsats til kjøremiljøet .
Sjåføren får nå en ny multi-funksjons sportsratt med girskift paddles som
standard. Utseende og driften er basert på rattets utforming i 918 Spyder.

Verdens første
hybrid

Litt
senere i vinter kommer nye Cayenne som plug-in hybrid. Det er ingen bombe. Hybrid tradisjonen på
Porsche strekker seg tilbake til 1899!

Verdens første bil med batteridrevet
elektrisk drift samt en forbrenningsmotor var
designet og bygget av Ferdinand Porsche.

Cayenne S E-hybrid blir den
første plug-in hybrid i premium SUV-klassen.. Bilen har et litium-ion traction
batteri med en energikapasitet på 10,9 kWh, noe som muliggjør en helt elektrisk
driving range på 18–36 km, avhengig av kjørestil.

Den tre-liters V6 kompressormotoren er på 333 hk / 245 kW) og den
elektriske motoren (95 hk / 70 kW)
produserer 416 hk (306 kW) ved
5500 rpm og en total system dreiemoment på 590 Newtonmeter fra 1250 til 4000
rpm

Dette gjør det mulig å kjøre på
et nivå som en sportscoupé: 0-100 på 5,9
sekunder (0- 62 mph) og en toppfart på 243 km/t (151 mph).

Toppfarten på all-elektrisk kjøring er på 124 km/t (77 mph).
trekkraften på batteriet kan lades fra strømnettet eller mens du kjører.

Med Cayenne S E-Hybrid, Panamera og 918 Spyder super sportsbil er
Porschel verdens eneste bilprodusent til å tilby tre plug-in hybridbiler.