SUVeren kjøreglede

Av Jens P. Christensen, Agderposten Medier

Dette er den ultimate bildrømmen. Nye Porsche Cayenne S
Diesel har alt man kan ønske seg på fire hjul – pluss litt til. Bilen oser av kraft, kvalitet og luksus. En heftig, berusende nytelse å
kjøre.

Det blir med drømmen – og en deilig prøvetur en dyster desemberformiddag. Dette er en fantastisk bil forbeholdt de få som prioriterer bil fremfor noe annet i livet, eller har en ekstra fyldig konto. Prisen på vår bil lyder på 1.833.000 kroner.
Men for et par millioner får man en unik bil, en fantastisk familiebil, sportsbil og en praktisk, råsterk SUV.
Det er ikke vanskelig å skjønne at Cayenne er blitt en dundrende Porsche-suksess. Salget har overgått all forventning. Over 276.000 Cayenner ble produsert av den første generasjonen. (2002-2010) og hittil har rundt 303.000 enheter av den andre generasjonen som ble innført i 2010 blitt produsert.

Sportsbil i SUV-klassen
Den nye utgaven som lanseres i disse dager har beholdt sitt spesielle utseende, men har fått skarpere design, økt effektivitet og flere standardfunksjoner. Dette er en sportsbil i SUV-klassen, med mer rom for kjøreglede, kombinert med høy ytelse og typisk Porsche design-DNA.
Nye Cayenne kommer fem forskjellige versjoner, Cayenne Diesel, Cayenne S, Cayenne Turbo, Cayenne S diesel og Cayenne S E-hybrid.

Supersprek
Vi har altså kjørt Cayenne S Diesel, en supersprek og topputstyrt kjøremaskin. Under panseret produserer den 4,2-liters V8-motoren 385 hk (283 kW) ved 3750 rpm og fryktinngytende dreiemoment på 850 Newtonmeter fra 2000 til 2750 rpm.
Fra 0-100 (0- 62 mph) på 5,4 sekunder (5,3 sekunder med den valgfrie Sport Chrono pakke). Toppfarten er 251 km/t (156 km / h), og dens NEDC drivstofforbruk er 35,3 mpg (209 g / km CO2 ). Kjøremaskinen trekker lett 3,5 tonn.
Bilen er utstyrt med komplett skinnpakke, 18 veis seter, panoramatak, elektrisk hengerfeste og luftfjæring – for å nevne noen av godbitene.

Stor interesse
– Vi har Cayenne-kunder i vårt distrikt og det er flere som er interessert i denne nye utgaven, bekrefter Tommy Espedal, Porsche-ansvarlig hos Bavaria i Arendal. Han tror imidlertid at dieselutgaven med 211 hk vil bli den mest populære hos kundene.
I tillegg til effekt på 211 hk og dreiemoment på 580 nM , byr den utgaven på akselerasjon 0-100 på 8,5 sekunder. Prisen på denne utgaven begynner på like under millionen.
Ved første øyekast kan den nye Cayenne bli tydelig identifisert med sine bi-Xenon-lykter, som er standard på Cayenne og S-modellene.
Baksiden av den nye Cayenne reflekterer også denne nye stil-behandlingen. Utformingen av baklyktene skaper en tredimensjonal effekt, og bremselysene – som LED kjørelys foran – har fire karakteristiske elementer. Nummerskiltet fordypningen, boot håndtak og lysene er nå integrert mer elegant inn i bakluken. En automatisk åpning / lukking av bakluken er standard.
Inne i bilen har designerne viet mye av sin innsats til kjøremiljøet . Sjåføren får nå en ny multi-funksjons sportsratt med girskift paddles som standard. Utseende og driften er basert på rattets utforming i 918 Spyder.

Verdens første hybrid
Litt senere i vinter kommer nye Cayenne som plug-in hybrid. Det er ingen bombe. Hybrid tradisjonen på Porsche strekker seg tilbake til 1899!
Verdens første bil med batteridrevet elektrisk drift samt en forbrenningsmotor var designet og bygget av Ferdinand Porsche.
Cayenne S E-hybrid blir den første plug-in hybrid i premium SUV-klassen.. Bilen har et litium-ion traction batteri med en energikapasitet på 10,9 kWh, noe som muliggjør en helt elektrisk driving range på 18–36 km, avhengig av kjørestil.
Den tre-liters V6 kompressormotoren er på 333 hk / 245 kW) og den elektriske motoren (95 hk / 70 kW) produserer 416 hk (306 kW) ved 5500 rpm og en total system dreiemoment på 590 Newtonmeter fra 1250 til 4000 rpm
Dette gjør det mulig å kjøre på et nivå som en sportscoupé: 0-100 på 5,9 sekunder (0- 62 mph) og en toppfart på 243 km/t (151 mph).
Toppfarten på all-elektrisk kjøring er på 124 km/t (77 mph). trekkraften på batteriet kan lades fra strømnettet eller mens du kjører.
Med Cayenne S E-Hybrid, Panamera og 918 Spyder super sportsbil er Porschel verdens eneste bilprodusent til å tilby tre plug-in hybridbiler.