Ny Passat – bedre enn noensinne

Av Jens P. Christensen, Agderposten Medier
Mange har ventet med lengsel og store forventninger på
nye Passat. De kan åpne julegaven
allerede. For nå er den her – åttende generasjon av den populære modellen. Og
den er bedre på alt.

– Vi har forhåndssolgt mange biler og interessen for
prøvekjøring er stor. Dette ser meget lovende ut, sier en svært fornøyd
salgssjef Lars Gommerud, som kan presentere både sedan og stasjonsvogn
samtidig.

Og den er virkelig
ny, den populære Volkswagen-modellen. Passat’en er blitt mindre, men har mer plass. Den er
kortere, men har mer beinplass. Den er lavere, men har mer hodehøyde. Den er
sterkere, men slipper ut mindre CO2.

– De som allerede har fått prøvekjørt nye Passat er veldig
begeistret. De merker at det er lagt stor vekt på kjørekomfort, sikkerhet og
avansert utstyr, sier Gommerud, som tror at åtte av ti kunder vil velge
stasjonsvogn.

– Men den nye sedanen er virkelig lekker, så den vil garantert falle i smak hos mange.

Mer innvendig plass

Åttende generasjon Passat
er bygget på den såkalte MQB-plattformen, som vi kjenner tidligere fra
Volkswagen Golf. Størrelsesmessig betyr det at nye Passat er fire millimeter
kortere enn før, men innvendig har plassen blitt vesentlig forbedret.
Bagasjeromsvolumet øker også fra 603 til 650 liter, og bakseteplassen er
vesentlig forbedret. Bilen veier også opp til 85 kg mindre enn forgjengeren.

Den nye Passat’en leveres med en rekke forskjellige
motoralternativer fra 120 til 280 hestekrefter. I Norge vil motorene spenne fra
120 HK – 240 HK.

Lars Gommerud, som kjenner markedet og kundene aller best,
antar at «volumutgaven» vil ha 120 eller 150 HK dieselmotor.

Til neste år vil Passat også komme som ladbar hybrid – med
en elmotor med rekkevidde på 50 kilometer på ren eldrift, i tillegg til en 1,4
liters bensinmotor på 150 hestekrefter. Dette gir en systemeffekt på hele 204
hestekrefter. Den totale rekkevidden vil da være på 1000 kilometer.

Enda sikrere

Åttende generasjon Passat er blitt en enda sikrere bil. City
Nødbrems er standard på alle nye Passat og i Highline-utførelse vil den også
bli levert med ACC adaptiv cruise control med Front Assist som standard.

Pre Crash er et system der bilen vil kunne forutse en
kritisk situasjon og respondere med å stramme setebeltene samt lukke vinduene
dersom disse er åpne, men lar også vinduene ha en liten åpning for å slippe ut
lufttrykket forårsaket av airbagutløsning.

I tillegg vil systemet sette bilens bremsesystem i beredskap
for å kunne minimere utfallet dersom en ulykke skulle være uunngåelig.

Dette systemet er også standard på alle Passat.

I Norge vil også Passat bli levert som standard med
sideairbags også for baksetepassasjerene med automatiske beltestrammere.

Nyeste teknologi

Innovative løsninger og utstyr er en viktig del av den nye
Passat. Selv om det blir langt høyere standardutstyr på nye Passat enn den
forrige, blir det fortsatt mulig å spesifisere sin Passat med det aller nyeste
av teknologiske løsninger.

Som for eksempel head up display der viktig informasjon om
navigasjon, fart og varselsignaler blir vist på en nær usynlig pop-up skjerm
foran føreren, et instrumentbord bestående utelukkende av en stor LCD-skjerm og
Rear Seat Entertainment, som er en løsning der baksetepassasjerene kan feste
sitt nettbrett til en brakett (kjøpt løst) og på den måten kontrollere
navigasjon og øvrig infotainment.

Tilhengerassistent

Nye Passat tilbys også med halogenlys som standard med tilvalg
av to LED-hovedlysløsninger. LED-low er en løsning med LED-kjørelys og nærlys,
mens LED-high er en total LED-løsning med LED på nær-/fjern-/park-/tåkelys og
på Highline også LED baklys.

Composition Media er også standard i Norge. Dette er den
største radioløsningen Volkswagen har tilgjengelig og kan tilby en 6,5» skjerm
med bluetooth, nærhetssensor, minnekortleser med mer.

Tilhengerassistent, i sammenheng med Park Assist og Rear
View, vil hjelpe føreren med å rygge med tilhenger kun ved hjelp av knappen til
speiljusteringen.