Fremtidens bil er her!

Etter mer enn 20 års forskning og utvikling har Toyotas visjon om fremtidens bil blitt en realitet. Toyotas brenselcelle sedan vises i disse dager for første gang til publikum på Paris Motor Show 2014. Bilen har plass til 4 personer som alle kan sitte komfortabelt, og den har en rekkevidde tilsvarende en bensinbil. På kun 3 minutter kan den tankes opp igjen, og den slipper kun ut vann.

Verdens første hydrogendrevne sedan er en videreføring av Toyota FCV Concept som fikk sin internasjonale debut på Tokyo Motor Show i 2013. Produksjonsmodellen er trofast mot konseptets avant-garde styling, men har endret grill, hovedlys, baklys, antenne, tak og påfyllingslokk. Konseptets kameraer er også erstattet med klassiske bakspeil. Toyotas nye brenselcelle sedan vil lanseres i utvalgte markeder i Europa i 2015.

Ny, spesifikk arkitektur
Toyotas nye hydrogendrevne personbil har 4 dører og 4 seter, og er laget for å tilby praktiske løsninger som tilfredsstiller bilisters daglige behov. Den har ytelse og rekkevidde sammenlignbar med en bensinbil og en fylletid på om lag tre minutter.

For å gi maksimal innvendig plass og lavere tyngdepunkt er brenselcellen, batteriene og tankene plassert under gulvet. To tanker lagrer hydrogenet i inntil 700 bar.

Under panseret finner man en elmotor, det elektroniske kontrollsystemet og en spenningsomformer. Ved å øke strømstyrken fra brenselcellen gjør omformeren det mulig å redusere størrelsen på motoren og antall celler kan reduseres, noe som gir lavere kostnader og økt ytelse.

Siden 2002, da Toyota begynte å leie ut sin Highlander SUV brenselcellebil til japanske og amerikanske kunder har teknologien utviklet seg betydelig.

En nøkkelegenskap ved denne nye generasjonen brenselcelle er at den ikke har noen “humidifier” eller fukter. Fuktigheten som er nødvendig for driften er håndtert direkte av den kjemiske prosessen mellom hydrogen og oksygen. Strukturen på cellen er derfor enklere, mer pålitelig, mer kompakt, lettere og totalt sett billigere.

Kommersialisering
Bilen vil komme i salg i Japan innen april 2015 og forberedelser er underveis for lansering i USA og utvalgte europeiske land sommeren 2015.

I Japan vil brenselcelle-sedanen selges for om lag 7 millioner yen (Utsalgspris eksklusiv avgifter). Fra starten vil salget begrenses til de regionene hvor hydrogen fyllestasjoner er under utbygging. Prisene for Europa og USA har enda ikke blitt bestemt. Mer detaljert informasjon, slik som spesifikasjoner, eksakte priser og salgsmål vil offentliggjøres på et senere tidspunkt. Tidligste lansering i Norge er i 2016, men dette er ikke avklart ennå.

Toyotas syn på brenselcelle forskning og utvikling
Toyotas engasjement for miljøvennlige biler er basert på tre prinsipper; å ta i bruk forskjellige energikilder, å utvikle effektive lavutslippsbiler og å skape positive og reelle miljøendringer ved å få mange mennesker til å kjøpe disse bilene.

Hydrogen er et spesielt lovende drivstoff. Det kan produseres fra en lang rekke primære energikilder —inkludert solkraft og vindkraft —og er enkelt å lagre og transportere. Når den er komprimert har den en høyere energitetthet enn batterier.

I tillegg til potensiale som drivstoff til biler og husholdninger kan hydrogen anvendes til en rekke bruksområder, inkludert storskala kraftproduksjon.

Brenselcellebiler tar i bruk et nytt drivstoff til biler, de har ingen utslipp av CO2 eller andre skadelig stoffer mens de kjører, og tilbyr alle fordelene ved bensindrevne biler. Toyota tror at teknologien har et stort potensiale og kan frembringe den ideelle miljøvennlige bilen for fremtidens bærekraftige mobilitet.

2014_Tokyo_FCV_302-Color__mid.jpg
Brenselcellen, batteriene og hydrogentankene er plassert under gulvet. Foto: Toyota.

Hyfive-prosjektet
Målet med Hyfive-prosjektet (Hydrogen for Innovative Vehicles) er å forsere introduksjonen av hydrogendrevne biler på europeiske veier. 15 bilprodusenter og energiselskaper er involvert. De vil forene styrkene for å sikre en koordinert utbredelse av brenselcellebiler, i forbindelse med nødvendig infrastruktur for fylling av hydrogen.

Toyota, BMW, Daimler, Honda og Hyundai vil være ansvarlig for spredningen av tilsammen 110 biler i 6 europeiske byer – Bolzano, København, Innsbruck, London, Munchen og Stuttgart. Ett nettverk av hydrogen-fyllestasjoner vil bli utbygget samtidig innenfor disse regionene, samt i Sverige i kort avstand til Danmark.

Frem mot den offisielle lanseringen av programmet i slutten av 2015 vil bilene som stilles til rådighet av Toyota være utstyrt med kontinuerlig datalogging som skal benyttes gjennom 3 år i prosjektet. Dette vil gi ingeniørene detaljert og daglig informasjon om bruk og ytelse, noe som er viktig for fremtidig videreutvikling av denne nye teknologien. Prosjektet vil også bidra til å bygge oppmerksomhet rundt hydrogendrevne biler for alle interessenter.

Tekniske spesifikasjoner
Kraftkilde: Hydrogen brenselcelle
Brenselcelletype: Polymer elektrolytt
Elektrisk motor: Permanent magnet
Hydrogen tanker: 2 høytrykks enheter (70 MPa)

Kilde: Pressemelding fra Toyota

Toyota Arendal på Nedenes forhandler Toyota.