Fargerik dobbeltpremiére

Toyota setter farge på høsten med kul dobbeltpremiére. Lille, råtøffe Aygo og en oppgradert Yaris beviser at små biler kan være store nyheter.

– Det er gøy at vi kan lansere to spennende nyheter samtidig. Nye Aygo er en real go’bil som både sjarmerer og imponerer. Og Yaris er jo en av våre bestselgere som har fått en omfattende oppgradert, som i grunnen betyr at den er en helt ny bil, sier salgssjef Johan Fredrik Grønlie hos Toyota Arendal, som merker betydelig interesse for de to nyhetene.

Nye Aygo er en bil man legger merke til. Foruten frisk og freidig design, er den tøffe småbilen komfortabel, stillegående og – ikke minst – morsom å kjøre. Den gode kjøreopplevelsen skyldes først og fremst økt vridningsstivhet i konstruksjonen – blant annet på grunn av doblet tykkelse i bunnplaten – og en ytterligere fininnstilt fjæring/styring.

Mange varianter
Både interiør og eksteriør er konstruert slik at Aygo kan leveres i en rekke varianter. Dermed er ikke småbilen bare morsom å kjøre, den kan skreddersys helt etter kundens smak.

Mer enn 10 forskjellige deler på bilen kan enkelt få nye farger eller utførelser. Smart konstruksjon og nøye utvalgt installasjonsstrategi gjør at det er både rimelig og enkelt å gjøre bilen personlig.

Samtidig er livet ombord bedre enn noen gang, takket være økt plass i kupéen og en mengde innovative utstyrsløsninger. Disse er særskilt designet for å passe livsstilen til den yngre kundebasen Aygo forventes å tiltrekke seg.

Liten bil – stor skjerm
Det kanskje mest iøynefallende utstyrseksempelet er x-touch-multimediasystemet. En sju tommer stor berøringskjerm brukes til å styre en rekke funksjoner, og MirrorLink-tilkoblingen for smarttelefon setter bilen i stand til å integreres sømløst i folks travle online-liv.

Hovedelementet i interiørdesignen er den trapesformede midtkonsollen, som gjenspeiles i lufteventiler, i dør- sider og rundt girspaken. Det brede dashbordet har fått en matt, antireflekterende finish og rammes inn av slanke A-stolper som gir god utsikt for føreren.

Interior_Aygo.jpg
FRISKT: Kult interiør i nye Aygo, registrerer Johan Fredrik Grønlie.

En klar X-faktor
Ett av designgrepene som får nye Aygo til å stå frem, er det nevnte X-designtemaet. For at frontlyktene skulle passe inn, måtte det tas drastiske grep: Lyktene måtte få projektorteknologi. Dette er eksepsjonelt i A-segmentet, der de fleste modeller gjerne utstyres med billigere og større reflektorer.

X-designtemaet danner også rammen rundt den personlige tilpassingen av eksteriøret, som er essensielt for uttrykket til nye Aygo.

Morsom_Aygo.jpg
GO‘BIL: – Nye Aygo er en morsom og velutstyrt småbil, sier Grønlie.

Vil bringe frem smil
Under panseret er nye Aygo utstyrt med en forbedret utgave av Toyotas prisvinnende, 1.0-liters tresylindrede motor (VVT-i). Den er fortsatt en av de letteste motorene i sin klasse, men leverer i tillegg enda bedre ytelser.

Nye Aygo kommer i tre ulike utstyrsnivåer – og i tillegg tre ulike spesialmodeller.Alle utstyrsversjoner har FM/ DAB+-radio med USB- og AUX-tilkobling, LED-kjørelys, klimaanlegg, stabilitetskontroll (VSC) og bakkestarthjelp som standardutstyr.

Enda bedre bestselger
– Vi merker stor interesse for den nye utgaven av Yaris. Bestselgeren er blitt enda tøffere, gir enda mer kjøreglede og er blitt mer sportslig, sier Grønlie, som opplyser at tre av fire Yaris som selges i Norge er bensinhybriden. Det er bare for miljøet – og komfortabelt og økonomisk gunstig for kundene.

For å øke appellen ytterligere er mye innsats lagt ned i et forbedret interiør i Yaris. Kundenes tilbakemeldinger har inspirert forbedringer i følgende tre nøkkelområder: Å øke romfølelsen, heve opplevd kvalitet og utvide utvalget av farger og utstyr.

Bestselger_Yaris.jpg
BESTSELGER: Yaris er en bestselger. Nå er den blitt enda mer attraktiv.

Under skallet har støtdemperne fått en justering for å øke komfort og samtidig forbedre kjøreegenskapene. Støynivået er samtidig blitt redusert. Motorutvalget er fortsatt bestående av 1,0 og 1,3 liters bensinmotorer, en 1,4 liters D-4D (diesel) og et hybrid alternativ.

Tekst og foto: Jens P. Christensen