Den perfekte elbilen for håndverkere

Nissan har gjort elbiler til allemannseie. Nå har den elektriske favoritten Leaf fått en storebror. Dette må være den ideelle elbilen for håndverkere. For elektrikere må den nærmest være et must!

Den helelektriske Nissan e-NV200 som nå lanseres, er en en kompakt, men romslig og praktisk varebil – eller som en femseters personbil i Evalia-versjon.

Som lett varebil har bilen er laste- volum på 4,2 kubikk og kan romme to standard europaller. Med skyvedører på begge sider og bakdører med stor åpningsvinkel (topphengslet bakluke er også tilgjengelig) foregår lasting og lossing som en lek.

Nissans suksessoppskrift er for så vidt like enkel som den er genial. Den kombinerer det beste med det beste. Det elektriske drivverket fra Nissan LEAF, prisbelønnet som «Årets Bil» både globalt og i Europa for 2011, med klassens beste lastevolum og kombineres samme praktiske utforming som Nissan NV200, som ble kåret til «Årets internasjonale varebil» i 2010.

Store forventninger
– Vi har store forventninger til e-NV200, spesielt fordi dette er en bil som er helt ideell for håndverkere og små og store bedrifter, sier salgssjef Fredrik Krabbe-Knudsen hos Nissan-forhandler Gromstad Motor Stoa, som fremhever elbilens velkjente null-utslippsteknologi, 40 prosent lavere servicekostnader og opp til fire ganger lavere drivstoffutgifter enn dieselbiler.

Resultatet er en praktisk og bærekraftig distribusjonsbil for bruk i byområder e-NV200 har naturligvis alle de suksessfaktorer som har gjort Leaf til den suverene vinneren i personbilklassen. Vibrasjonsfritt, utslippsfritt og støyfritt drivverk, 170 km rekkevidde og 120 km/t som maksimumshastighet.

elbil_plass.jpg
MASSE PLASS: Lastevolum på 4,2 kubikk, plass til to europaller, skyvedører på sidene og bakdører med stor åpningsvinkel er lasting og lossing enkelt.

Rekkeviddeangsten
– Når det gjelder den såkalte rekkeviddeangsten er det bare å si at de færreste håndverkere, fiskehandlere eller gartnere kjører mer enn 17 mil om dagen.

Altså er ikke rekkevidde noe tema. Kjører man mer enn 17 mil på en arbeidsdag er man ikke håndverker, men sjåfør, sier Krabbe-Knudsen, som også peker på fordeler som mange ikke tenker på ved elektriske varebiler.

– Med en elbil kan man jo kjøre inn i fiskemottaket, på kjølelageret og andre steder fordi disse bilene ikke forurenser et gram, sier han. Så i tillegg til åpenbare økonomiske besparelser, sparer man miljøet og gjør arbeidsdagen enklere for brukeren, sier han.

I tillegg til at forurensningen fra eksosrøret blir borte – med en stor positiv effekt på NOx-utslippene i sentrumsområdene –- avgis ingen støy fra den elektriske motoren i e-NV200 når bilens smidige, trinnløse drivverk sørger for en mindre stressende og derfor mer trafikksikker hverdag for føreren.

elbil_komfort.jpg
KOMFORT: Støyfritt og komfortabelt bak rattet på vare-elbilen.

Personbil og taxi
e-NV200 er mer enn en enkel konvertering av en eksisterende bil med forbrenningsmotor. Når Nissan produserte den første rene elektriske varebilen, innebærer det en omfattende oppgradering og designmodifikasjon av NV200 for sin nye rolle.

Og selv om den bruker noen nøkkelelementer fra LEAF og NV200, er 30 prosent av komponentene helt unike for e-NV200. Det er endringer i styling, modifisert chassis, endringer av interiøret, ny batteripakke og høyere kapasitet i det regenerative bremsesystemet.

elbil_display.jpg
FULL KONTROLL: Dislayet gir full oversikt over lading, ladestasjoner o.l.

Resultatet er en serie med nullutslippsbiler som er i stand til å yte et vesentlig bidrag, ikke bare til fremtidig mobilitet, men også til forretningsmodellen for alle virksomheter som bruker små varebiler, biler til persontransport eller taxier. For i tillegg til at det er en spennende bil å kjøre, er e-NV200 også en kostnadseffektiv bil i drift.

Sparer mye penger
Kostnadene for planlagt vedlikehold er 40 prosent lavere, og uten motorolje, reimer, girkasse og clutch er det færre deler som skal sjekkes eller skiftes ut. Drivstoffkostnadene er også vesentlig lavere, med en dieselpris som er tre til fire ganger høyere enn elektrisitet per 100 km kjøring.

Neste år vil det også finnes dedikerte taxiversjoner av e-NV200 på markedet.

Tekst og foto: Jens P. Christensen