Jubileum og ny æra for JM Auto

J.M. Auto ble etablert midt i en teknologisk revolusjon for 25 år siden. I disse dager jubilerer firmaet i nytt praktfullt bilanlegg med full gass i bilsalget. Og seks av de 10 som var med fra starten er fremdeles i full virksomhet i firmaet!

– Det har virkelig vært en eventyrlig reise. Jeg føler meg privilegert som har fått være med på å bygge opp dette firmaet, og det har vært fantastisk å ha så flinke folk rundt meg. Det er nøkkelpersoner med ekstrem lojalitet og eierskapsfølelse. Vi stoler på hverandre, sier daglig leder Ove Hagen, som er en av de seks som har vært med siden starten i 1989.

Mye har skjedd siden J.M. Auto AS ble etablert, ikke minst med bilene. Den teknologiske utviklingen er et eventyr. Men da firmaet startet med salg av Volvo og Renault høsten 1989 fikk de en real teknologisk boost.

Teknologisk revolusjon
– Vi hadde akkurat startet opp da vi fikk en teknologisk revolusjon, forteller Hagen.

– Bestselgeren Volvo 240 kom nemlig med oppsiktsvekkende nyheter som katalysator, fem gir og servostyring. Samtidig lanserte Volvo nettopris-konseptet. Det innebar at prisen på en Volvo 240 ble satt ned fra 229.000 til 199.000 over natten, samtidig som bilen fikk mer utstyr! Det var gylne tider – med storsalg av 240-modellen, men også stor interesse for klassikerne 740 og 940, forteller han.

Knallstarten var bare begynnelsen på en suksessrik utvikling. Første året solgte J.M. Auto 150 nye og brukte biler. I år vil antall solgte biler passere 500.

JM_den_gang.jpg
DEN GANG: Nyansatt daglig leder Ove Hagen mellom eierne Maurits Johnsen (t.v.) og Arne Midtstøl da J.M. Auto ble etablert i 1989.

Kraftig Renault-økning
– Vi har beholdt den gamle «lagoppstillingen» som forhandler av Volvo og Renault. Det betyr et veldig bredt og godt utvalg. Volvo selger jevnt godt og har et bredt utvalg av modeller i alle segmenter.

– Samtidig kan vi glede oss over en ekstrem vekst på 150 prosent i Renault-salget. Hittil å år har vi solgt dobbelt så mange nye Renault som vi gjorde i hele fjor!

– Renault fortjener virkelig økt salg også i Norge. I Europa er Renault det nest mest solgte bilmerke og har mange svært attraktive modeller og scorer høyt på kvalitet, komfort og sikkerhet, sier Hagen, som også er svært optimistisk når det gjelder Volvo-salget fremover.

Ekstrem lojalitet
– Da vi startet for 25 år siden var det nærmest en selvfølge at en Volvo-kunde kjøpte ny Volvo når han byttet bil. Mye har endret seg i bilbransjen, også kundenes merkelojalitet, men det er svært positivt å registrere at varemerket Volvo om mulig står enda sterkere i dag enn i 1989. Den gang sto Volvo spesielt for kvalitet og sikkerhet. Det gjelder i høyeste grad fremdeles, men nå ser vi at også design og kjøreglede får mer oppmerksomhet. Det betyr at Volvo tiltrekker seg nye og yngre kundegrupper, sier han.

– Et glitrende eksempel er den enorme interessen for nye XC90, som vil vitalisere merkevaren Volvo. Lenge før lanseringen var det nærmest hysteriske tilstander da de første 1927 bilene ble lagt ut for et eksklusivt forhåndssalg på nettet.

«Nye» J.M. Auto
Da J.M. Auto flyttet inn i nytt, flott bilanlegg på Stoa tidligere i sommer star- tet en ny æra for bedriften.

– Vi snakker om «nye» J.M. Auto, sier Hagen. – På mange måter relanserer vi firmaet. Nybygget er naturligvis et stort løft, men det er et funksjonelt bygg som gir oss unike muligheter til rasjonell drift. Alt er blitt enklere og vi får mer ut av systemene våre.

– Det er morsomt å registrere kundenes opplevelse av vårt nye anlegg. De får en aha-opplevelse når de kommer inn, og det er mange som har sagt: «Dette har dere sannelig fortjent!»

Økte krav
– Men samtidig stiller våre nye muligheter økte krav til oss selv. Alle 27 ansatte kurses nå på Volvo-skolen. Dette skal skapte plattformen for «nye» J.M. Auto, sier Ove Hagen, som ikke omtaler de ansatte som medarbeidere, men som medansvarlige.

– Alle skal finne sin rolle, og den lojalitet og eierskapsfølelse som preger alle i huset skal vi videreutvikle.

– Den teknologiske utviklingen har forandret vår hverdag. Kravene til kompetanse er betydelig skjerpet. Dessuten har kundene betydelig mer kunnskap enn tidligere. Dette stiller nye og høyere krav til hver enkelt av oss, sier han.

Av Jens P. Christensen