Årets bil – også årets plassmester

Årets Bil kommer nå også som stilig, velutstyrt og fremfor alt romslig stasjonsvogn. En ny plassmester har førpremiére! Egentlig skal ikke Peugeot 308 SW lanseres i Norge før i august, men vi har allerede blitt kjent med en nyhet som har alle stasjonsvognens vitale egenskaper.

Sommerens stasjonsvognnyhet har elegant og sportslig utseende, imponerende romslighet og er allsidig, praktisk og velutstyrt. I tillegg begeistrer 308 SW med nye, drivstoffgjerrige motorer med høy ytelse, strømlinjeformet i-cockpit og naturligvis Peugeots velkjente kjørekomfort.

Peugeot 308 er kåret til «Årets Bil i Europa» og har fått fantastisk omtale i europeisk motorpresse. Men nordmenn er et folkeferd med spesiell forkjærlighet for stasjonsvogner, så dette er utvilsomt en nyhet som vil løfte interessen og kjøpelysten ytterligere noen hakk.

Imponerende plass
Det tror også salgssjef Steinar Bergmo, som allerede nå kan vise frem den kompakte og komfortable stasjonsvognen. Han ble så ivrig etter å vise hvor stor plass det er i bilen at han hoppet inn i bagasjerommet.

– Her er det virkelig god plass. Bagasjerommet er på hele 610 liter, større enn for eksempel Volvo V70 og VW Golf, sier han, og peker også på det lekre interiøret og den nyskapte cockpiten.

Nye 308 SW har i det hele tatt utrolig mange flotte og spennende egenskaper. Dette er en bil jeg gleder meg til å vise kundene.

Magic Flat
Nye 308 SW er basert på Peugeots nye EMP2 modulære plattform. Dette har resultert i kompakte ytre mål, rslig kupé og bagasjerom – og en vektreduksjon i forhold til utgående modell på 140 kilo.

Peugeots designteam har skapt en romslig stasjonsvogn med lav bakkeklaring og med et elegant og sportslig utseende. Størrelsen (lengde: 4,58 m; høyde: 1,47 m) er stor nok til at den dekker behovene til forbrukere som ønsker seg stasjonsvognens typiske egenskaper: volum, romslighet, modularitet og praktiske egenskaper.

I tillegg inkluderer standardutstyret for nye 308 SW et smart «Magic Flat»-baksete. Med dette systemet kan man på et øyeblikk legge ned de to sidene i baksetet ved hjelp av lett tilgjengelige brytere på begge sider av bagasjerommet. Det «magiske» resultatet er et overraskende stort volum med flat bunn.

Gjerrige og spreke
Nye 308 SW 1,2-liters e-THP 130 hk introduserer den tresylindrete bensinmotoren PureTech, som i sin turboladede versjon er tilknyttet en sekstrinns manuell girkasse.

Denne modulære, rene og kraftige motoren er selve essensen av effektivitet og den nyeste teknologien. De kompakte målene, den lave vekten og de nyskapende materialene med lav friksjon er avgjørende for høy ytelse og økonomisk kjøring, uten at det har gått utover påliteligheten og slitestyrken. Dette teknologiske fremskrittet gjør det mulig, med tilsvarende kraft og kjøreegenskaper, å redusere drivstofforbruket og CO2-utslippet med 21 prosent.

BlueHDi-teknologi
BlueHDi er navnet på merkets Euro 6 Diesel-motorer. Med BlueHDi-teknologien blir det mulig å redusere NOx-utslippene med hele 90 prosent og optimere CO2-utslippet og drivstofforbruket, samtidig som 99,9 prosent av partikler elimineres.

Ved lansering av 308 SW er tre BlueHDi-motorer tilgjengelig. I tillegg til den 1,6-liters BlueHDi 100 koblet til en femtrinns manuell girkasse og den 1,6-liters BlueHDi 120 med en sekstrinns manuell girkasse er toppmodellen den 2,0-liters BlueHDi 150, som leveres med en sekstrinns manuell eller automatisk girkasse.

Stasjonsvognen har den samme interiørløsningen som kombicoupeen: i-Cockpit. Instrumentene er plassert over det lille og sportslige rattet og berøringsskjermen er plassert høyt i midtkonsollen.

Av Jens P. Christensen